Αγορά iPhone. Από που συμφέρει η αγορά του; Τι ισχύει τελικά με την εγγύηση της αντιπροσωπείας;
Introduction
Το θέμα “αγορά iPhone” απασχολεί αρκετούς από τους αναγνώστες μας. Ενώ ο Dinfun κάλυψε το θέμα της αγοράς μεταχειρισμένης συσκευής, ίσως τώρα θα έπρεπε να εστιάσουμε και σε κάποια δεδομένα που αφορούν μια αγορά iPhone όχι μεταχειρισμένου, αλλά καινούργιου.
Προσπαθώντας να κωδικοποιήσω τις ενότητες και τα θέματα στα οποία θα πρέπει να εστιάσω, κατέληξα στο συμπέρασμα πως το ζήτημα “αγορά iPhone” θα πρέπει να αναλυθεί σε τρία στάδια.
- Τιμές
- Επιδοτήσεις παρόχων
- Εγγύηση συσκευής
Ξεκινάμε!
Τιμές
Κατά το λανσάρισμα μίας νέας συσκευής, οι τιμές που συναντάμε σε μια έρευνα αγοράς είναι πάνω-κάτω οι ίδιες σε όλα τα καταστήματα. Όμως, με την πάροδο κάποιων μηνών από την επίσημη κυκλοφορία μίας συσκευής, αυτές διαφοροποιούνται ανά κατάστημα και κυρίως, ανά “κατηγορία” καταστήματος.
Ας προσπαθήσουμε να κατηγοριοποιήσουμε τα κανάλια λιανικής πώλησης.
Μεγάλα καταστήματα και αλυσίδες
Σε αυτή την ομάδα συναντάμε όλες τις γνωστές αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Ακολουθείται η επίσημη τιμολόγηση της ελληνικής αντιπροσωπείας και υπάρχει η δυνατότητα άτοκων δόσεων. Εκτός από τις πρώτες ημέρες του λανσαρίσματος ενός προϊόντος όπου υπάρχουν αρκετά προβλήματα διαθεσιμότητας, συνήθως αυτή είναι σχετικά καλή.
Apple Premium Resellers
Σε αυτά τα καταστήματα η εμπειρία αγοράς ξεχωρίζει. Η διαθεσιμότητα είναι αρκετά καλή και η εξυπηρέτηση, ακόμα καλύτερη. Ακολουθείται η επίσημη τιμολογιακή πολιτική και κατά περιόδους “τρέχουν” προγράμματα άτοκων δόσεων.
“Ανεξάρτητα” μικρά καταστήματα
Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τον – δόκιμο πλέον – όρο, “σκρουτζομάγαζα”. Η αίσθησή μου όμως είναι πως αυτός ο όρος “αδικεί” κάποια από αυτά. Σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για αξιοπρεπέστατα καταστήματα με σωστή εξυπηρέτηση προς το καταναλωτικό κοινό. Η διαθεσιμότητα, η εξυπηρέτηση και οι τιμές ποικίλουν, αναλόγως της χρονικής στιγμής και της επί μέρους εμπορικής πολιτικής των καταστημάτων. Εδώ συναντάμε τις καλύτερες τιμές. Εδώ όμως επίσης δεν θα ψάξουμε αν αναζητούμε αγορά αποκλειστικά μέσω άτοκων δόσεων.
Θα ήθελα λίγο να σταθώ στο θέμα των άτοκων δόσεων. Βλέπετε, το ζήτημα “αγορά iPhone” έχει πολλές παραμέτρους. Ασφαλώς, αν δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα αγοράς νέας συσκευής με εφάπαξ πληρωμή, για κάποιους αυτό είναι μονόδρομος. Οφείλουμε όμως να δούμε κατά πόσο αυτές οι δόσεις είναι άτοκες, τουλάχιστον για το πορτοφόλι του καταναλωτή. Για το παράδειγμά μας, θα χρησιμοποιήσουμε τις τρέχουσες τιμές ενός iPhone 6s, των 16GB.
Με “μόνο” 32,92€ τον μήνα (σε πρόγραμμα άτοκων δόσεων 24 μηνών), μπορούμε να έχουμε την αγαπημένη μας συσκευή στα χέρια μας. Τελικό κόστος: 789,90€.
Notes: Δεν σας συνιστώ οι δόσεις να ξεπερνούν τους 12 μήνες γιατί “στατιστικά”, με την κυκλοφορία της επόμενης συσκευής, θα θέλετε να την αποκτήσετε, ενώ θα έχετε εκκρεμότητες δόσεων από την παλαιά.
Αγοράζοντας την ίδια συσκευή από ένα μικρότερο, “ανεξάρτητο” κατάστημα, το κόστος κτήσης (μαζί με τα μεταφορικά), ανέρχεται σήμερα στα 620€.
Συμπέρασμα: χωρίς να αμφισβητώ πως οι δόσεις είναι όντως “άτοκες” από την πλευρά των εμπόρων, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως δεν είναι άτοκες, για το πορτοφόλι του καταναλωτή. Η διαφορά στο κόστος κτήσης στις δύο περιπτώσεις είναι 170€!
Αν βέβαια επιλέξετε να αποκτήσετε μία συσκευή με το που κυκλοφορήσει, τότε αυτές οι διαφορές στην τιμολόγηση είναι από μικρές, έως ανύπαρκτες. Υπάρχει ένας απλός χρυσός κανόνας όμως, που ισχύει για κάθε περίπτωση: Do the Math (ή “Maths” αν προτιμάτε την Αγγλική εκδοχή).
Επιδοτήσεις παρόχων
Εδώ θα ξεκινήσω με το συμπέρασμα: σε κάθε περίπτωση, δεν συμφέρει η αγορά iPhone με επιδότηση. Μπορεί να εξυπηρετείται παροδικά το προσωπικό μας cash flow, αλλά σε βάθος λίγων (έως πολλών) μηνών, θα διαπιστώσετε πως θα έχετε πληρώσει τη συσκευή από μερικές δεκάδες έως μερικές εκατοντάδες (!) ευρώ ακριβότερα.
Από όπου και αν προβείτε σε αγορά iPhone με επιδότηση μέσω προγράμματος / συμβόλαιου κινητής τηλεφωνίας, η “συμφωνία” που θα κλείσετε θα είναι με βάση την επίσημη τιμή του. Δηλαδή από λίγο, έως πολύ ακριβότερη.
Με τη χρήση της επιδότησης, αυτόματα χάνουμε το δικαίωμα της “έκπτωσης αντί επιδότησης”. Μη σας μπερδεύουν άλλες εκπτώσεις που είναι πιθανό να σας προταθούν, χωρίς τη χρήση της επιδότησης θα μπορείτε να προσθέσετε άλλη μία (έκπτωση) σε αυτές.
Πάμε λοιπόν στο παράδειγμά μας:
Σήμερα, η αγορά ενός iPhone 6s, στα 16GB, μέσω ενός δημοφιλούς προγράμματος κινητής τηλεφωνίας, κοστίζει 528€, με συμβόλαιο 24 μηνών. Το πάγιο για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανέρχεται στα 65€.
Σενάριο αγοράς συσκευής με επιδότηση:
65€ x 24 μήνες = 1.560€ + 528€ = 2.088€
Σενάριο αγοράς συσκευής από ανεξάρτητο κατάστημα και έκπτωση αντί επιδότησης στο (ίδιο) πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας:
(μηνιαίο πάγιο) 46,80€ x 24 = 1.123,20€ + 620€ (αγορά iPhone) = 1.743,20€
Συμπέρασμα: η αγορά iPhone μέσω επιδότησης, αυξάνει το κόστος κτήσης της συσκευής κατά 344,80€! Με αυτή τη διαφορά μπορούμε να αγοράσουμε (από ανεξάρτητο κατάστημα) ένα iPhone 5s (τρέχουσα τιμή: 340€) και να μας μείνουν και χρήματα για καφέ.
Φυσικά, αυτή η διαφορά στην τιμή κτήσης μεταβάλλεται, αναλόγως των τιμών που ισχύουν στην αγορά, αλλά και του προγράμματος που θα επιλέξουμε. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις, η αγορά με επιδότηση έχει “καπέλο”.
Σαφώς και πολλοί προτιμούν αυτόν τον τρόπο για αγορά iPhone. Είναι απόλυτα κατανοητό, ειδικά την δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε, να δίνουμε όλοι μας έμφαση στην καταβολή του μικρότερου χρηματικού ποσού για την απόκτηση της συσκευής. Τους λογαριασμούς τους βλέπουμε ως …δόσεις και …“έχει ο Θεός”.
Αν όμως προσέξουμε καλά και πάλι τις τιμές του παραδείγματός μας, θα δούμε πως η διαφορά του αρχικού ποσού που θα πρέπει να πληρώσουμε στις δύο περιπτώσεις, είναι μόλις 92€. Προτιμάμε να πληρώσουμε 92€ λιγότερα στην αρχή, για να επιφορτιστούμε 340€ “στην πλάτη”, στη συνέχεια; Η απόφαση είναι πραγματικά προσωπική. Η “δουλειά” μας είναι να σας έχουμε ενημερωμένους και “υποψιασμένους”. “Καλός” καταναλωτής, είναι ο ενημερωμένος καταναλωτής.
Εγγύηση συσκευής
Προσπαθώντας να βρω τι συμβαίνει με την εγγύηση των συσκευών, έπεσα σε πολλές αντιφάσεις, τουλάχιστον ως προς τον δεύτερο χρόνο της εγγύησης. Προκειμένου να βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά και να γνωρίζουμε πραγματικά τι ισχύει, επικοινωνήσαμε με το τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης της iSquare. Η Κα Χορταριά με ευγένεια και επαγγελματισμό απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις μας και την ευχαριστούμε θερμά για αυτό. Τα δεδομένα έχουν ως εξής:
- Κάθε συσκευή iPhone, από όπου και αν έχει αγοραστεί, ακόμα και χωρίς απόδειξη αγοράς, έχει εγγύηση ενός έτους. Ανεξάρτητα από το σημείο αγοράς ή αν είναι “δεύτερο χέρι”. Προϋπόθεση φυσικά αποτελεί να μην είναι κλεμμένη (ενεργοποιημένο Activation Lock κλπ).
- Για κάθε συσκευή iPhone που αγοράζουμε από τα “μεγάλα καταστήματα” ή από τους Apple Premium Resellers, ισχύει η επέκταση της εγγύησης για το δεύτερο έτος. Επιπρόσθετη προϋπόθεση είναι η αγορά της μέσω απόδειξης λιανικής πώλησης (και η επίδειξή της) και όχι μέσω έκδοσης τιμολογίου.
- Όταν σκοπεύουμε να προβούμε σε αγορά iPhone μέσω “σκρουτζομάγαζων”, θα πρέπει πρώτα να επικοινωνήσουμε με τον έμπορο και να επιβεβαιώσουμε πως ο ίδιος το έχει εισάγει από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (αυτό συμβαίνει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων). Μετά, μπορούμε να προχωρήσουμε άνετα στην αγορά μας. Αν χρειαστεί ο δεύτερος χρόνος της εγγύησης, ισχύει ό,τι και στην προηγούμενη περίπτωση. Δικαιούμαστε την επέκταση, με την επίδειξη της απόδειξης αγοράς (και πάλι, δεν ισχύει για αγορά με τιμολόγιο).
Επίλογος – Συμπεράσματα
Ασφαλώς θα έχετε στο μυαλό σας πως “αν υπήρχαν τα μετρητά διαθέσιμα, εννοείται πως θα το έπαιρνα από σκρουτζομάγαζο – δεν υπάρχουν όμως”. Για όλους μας το ίδιο ισχύει πάνω – κάτω. Οι εποχές είναι δύσκολες. Υπάρχουν όμως κάποια συμπεράσματα και πρακτικές που καλό θα είναι να τα έχουμε στο νου μας:
- Προτιμάμε να αγοράζουμε νέα συσκευή αρκετούς μήνες μετά την κυκλοφορία της. Συνήθως οι τιμές σε αυτή την περίπτωση είναι κατά πολύ χαμηλότερες από τις επίσημες. Στο παράδειγμά μας η διαφορά έφτασε τα 170€.
- Η αγορά iPhone μέσω επιδότησης προγράμματος κινητής τηλεφωνίας δεν είναι συμφέρουσα σε καμία περίπτωση. Αν δεν υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα, προτιμήστε τις “άτοκες δόσεις”.
- Αν ο μόνος εφικτός τρόπος απόκτησης είναι μέσω δόσεων, προτιμάμε περιόδους λανσαρίσματος του προϊόντος. Τότε οι διαφορές στην τιμολόγηση είναι από μηδενικές έως ελάχιστες.
Σε κάθε περίπτωση, η συσκευή μας θα πρέπει να είναι Ευρωπαϊκή και να επιλέξουμε απόδειξη λιανικής πώλησης και όχι έκδοση τιμολογίου. Όσοι χρησιμοποιούν τα τιμολόγια ως φθηνότερο τρόπο αγοράς iPhone (επωφελούμενοι από τον ΦΠΑ, τον οποίο και “γλιτώνουν” – από τον τυπικό παραλήπτη του τιμολογίου θα “εκπέσει” το αντίστοιχο ποσό), θα πρέπει να επιλέξουν με σύνεση, συγκρίνοντας το ποσό που κερδίζουν, με το κόστος της απώλειας του δεύτερου έτους της εγγύησης.
Προσπαθήσαμε να αποκωδικοποιήσουμε τις επιλογές των καταναλωτών κατά τη διαδικασία αγοράς νέας συσκευής iPhone. Ακριβώς τα ίδια ισχύουν και για τις άλλες συσκευές – ναυαρχίδες της αγοράς. Ψάξτε, “μετρήστε”, υπολογίστε. Δεν θα πρέπει να ξεχνάτε πως μια κοινωνία με συνειδητοποιημένους καταναλωτές, εκ των πραγμάτων, επιβάλλει με τις επιλογές της καλύτερες πρακτικές και καλύτερες τιμές σε ολόκληρο τον εμπορικό κλάδο.
by Kostthem