Αδιαμφησβίτητα το σκάκι δεν είναι ένα εύκολο παιχνίδι και σίγουρα είναι υψηλών απαιτήσεων. Αλλά για την τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι τίποτα παραπάνω από τέσσερις ώρες εξάσκησης.
Σε μία πρόσφατη δημοσίευση, οι ερευνητές της Google εξηγούν ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο το νέο τους δημιούργημα που στηρίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη, το πρόγραμμα AlphaZero, σχεδιάστηκε ώστε να είναι ο τέλειος παίκτης στο σκάκι. Δεν χρειάστηκαν πάνω από τέσσερις ώρες για να μάθει τους κανόνες, πριν αντιμετωπίσει το καλύτερο σκακιστικό πρόγραμμα που υπάρχει και ακούει στο όνομα Stockfish.
Αφού προγραμματίστηκε μόνο με τους κανόνες του σκάκι (χωρίς περαιτέρω στρατηγικές), μέσα σε τέσσερις ώρες, το AlphaZero κατάφερε να μάθει πλήρως το παιχνίδι και ήταν έτοιμο να αντιμετωπίσει το Stockfish.
Σε μία μονομαχία 100 παιχνιδιών εναντίον του Stockfish, το AlphaZero κέρδισε τους 25 αγώνες όταν χειριζόταν τα λευκά πιόνια (με την πρώτη κίνηση να είναι δική του), ενώ όταν έπαιζε με τα μαύρα πιόνια, κέρδισε 3 αγώνες. Τα υπόλοιπα παιχνίδια έληξαν ισοπαλία, με τα δύο προγράμματα να μη σημειώνουν κάποια νίκη ή ήττα.
“Τώρα ξέρουμε ποιος είναι ο επόμενος κυρίαρχος”, είπε ο ερευνητής του σκάκι David Kramaley.
Διαβάστε επίσης: Santa Spy Cam: Η καλύτερη Χριστουγεννιάτικη εφαρμογή για το iPhone και το iPad
“Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το παιχνίδι ήδη έχει εξελιχθεί πολύ αν και ήδη σκεφτόμαστε τον τρόπο με τον οποίο η συγκεκριμένη τεχνική θα μπορούσε να εφαρμοστεί και πέρα από το σκάκι”.
Το AlphaZero αναπτύχθηκε από το DeepMind AI lab της Google και είναι μία πιο γενική έκδοση του AlphaGo Zero, το οποίο ειδικεύεται σε ένα Κινεζικό παιχνίδι, το Go.
Η DeepMind, αναπτύσσει την τεχνητή νοημοσύνη εδώ και χρόνια και πλέον κατάφερε να δείξει τι ακριβώς μπορεί να καταφέρει.
Το AlphaGo από τη μεριά του, είχε έναν άλλο τρόπο με τον οποίο μπορούσε να μάθει το παιχνίδι. Πολύ απλά, έβλεπε ταινίες στις οποίες έπαιζαν το συγκεκριμένο παιχνίδι άνθρωποι.
Να πούμε πως οι επιτυχίες του AlphaZero, δεν περιορίζονται μόνο στο σκάκι. Πρόσφατα κατάφερε να διακριθεί στο Ιαπωνικό επιτραπέζιο παιχνίδι Shogi, στο οποίο ήρθε αντιμέτωπο με ένα αντίστοιχο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης, το Elmo.
To AlphaZero λοιπόν, κατάφερε να κερδίσει 90 παιχνίδια, σε 2 να έρθει ισοπαλία, ενώ έχασε σε 8 από αυτά.
Επιπλέον, μετά από οκτώ ώρες προπόνησης, το AlphaZero μπόρεσε να κερδίσει την προηγούμενη έκδοσή του στο παιχνίδι Go, σημειώνοντας 60 νίκες και 40 ήττες.
Δύο σκέψεις
Η τεχνολογία τελικά προχωράει. Και προχωράει ραγδαία. Η Google κατάφερε να φτιάξει έναν αλγόριθμο, ο οποίος μπόρεσε μέσα σε τέσσερις ώρες να μάθει τους κανόνες του σκάκι και να κερδίσει το καλύτερο σκακιστικό πρόγραμμα. Τι συμπεραίνουμε από αυτό; Συμπεραίνουμε πως δεν έχει σημασία το ποιος “σκέφτεται” περισσότερο, αλλά το ποιος “σκέφτεται” πιο έξυπνα.
Το Stockfish το 2016 κατάφερε να πάρει το Top Chess Engine Championship. Παράλληλα, σημειώνει παρουσία στον χώρο, κάπου τα τελευταία 10 σχεδόν χρόνια, μιας και πρωτοκυκλοφόρησε το 2008.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε όλα τα παιχνίδια τα προγράμματα είχαν ένα λεπτό χρόνο για να σκεφτούν την κάθε κίνησή τους.
Όπως καταλαβαίνουμε, φυσικά η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσει τα επόμενα χρόνια βασική παράμετρο της ζωής του ανθρώπου. Αυτό φυσικά μπορεί να αποδειχθεί είτε καλό είτε κακό, αναλόγως το πώς θα χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους οι επιστήμονες.
Ήδη η Google ανέφερε πως ψάχνει τον τρόπο με τον οποίο θα καταφέρει να αξιοποιήσει τον αλγόριθμο του AlphaZero και σε άλλες περιπτώσεις εκτός του σκάκι.
Αναμένουμε λοιπόν να δούμε τις εξελίξεις, σε έναν τομέα ο οποίος είναι πολλά υποσχόμενος και που σίγουρα θα καταφέρει να “νικήσει” τον άνθρωπο σε πολλούς τομείς.