Ένα ερώτημα για το οποίο έχουν γίνει εκατοντάδες συζητήσεις από τα τεχνολογικά πηγαδάκια, τους fans, τους haters και από όλους εκείνους τέλος πάντων που ασχολούνται με την τεχνολογία.
Καλώς ή κακώς, η Apple είναι ένα ορόσημο στον κόσμο της τεχνολογίας. Πολλοί δεν θέλουν να το δεχτούν, αν και αποτελεί μία πραγματικότητα. Τι έκανε την Apple να φτάσει εδώ που είναι όμως και κατά πόσο είναι μία εταιρεία που καινοτομεί;
Πριν αρκετά χρόνια, η Apple έφτασε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι λίγες δεκαετίες μετά, μία εταιρεία που ήταν πριν το “λουκέτο”, θα είχε καταφέρει να γίνει το επίκεντρο του τεχνολογικού κόσμου.
Πολλοί είναι αυτοί που αναπολούν τις εποχές επί Steve Jobs λέγοντας πως πλέον η Apple δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε. Η αλήθεια είναι πως ναι, στα εσωτερικά της εταιρείας δεν είναι αρκετοί αυτοί που έχουν το γνήσιο Apple DNA και εδώ που τα λέμε φοβόμαστε λιγάκι για το ποιος θα είναι αυτός που θα διαδεχτεί τον Tim Cook, όταν αυτός αποχωρήσει από τη θέση του CEO.
Τα πρόσφατα της Apple
Η Apple τον προηγούμενο μήνα ανακηρύχτηκε ως η πιο καινοτόμος εταιρεία για το 2017. Αυτό, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα αφού το κατά πόσο μία εταιρεία είναι “δημιουργική”, μπορεί να το κρίνει ο καθένας ξεχωριστά, ανάλογα πάντα με το ποια οπτική ακολουθεί, το τι ζητάει από την τεχνολογία, καθώς και το τι θεωρεί ως “καινοτομία”. Είναι κάτι εντελώς υποκειμενικό δηλαδή.
Το Notch και η οθόνη του iPhone X
Ναι, το Notch. Αυτή η εγκοπή του iPhone X η οποία έγινε το μήλον της έριδος, αφού κατάφερε να διχάσει τις απόψεις, όσο λίγες φορές έχει συμβεί στο παρελθόν. Είναι απόλυτα κατανοητό. Αυτό όμως που κάποιοι μπορεί να μην έχουν σκεφτεί είναι το ότι το notch από μόνο του ΔΕΝ είναι μία καινοτομία. Η καινοτομία έγκειται σε δύο βασικά σημεία. Το ένα είναι το περιεχόμενο του notch, εννοώντας το εξελιγμένο σύστημα της TrueDepth κάμερας για το Face ID, καθώς και η οθόνη, η οποία πλέον αγκαλιάζει το μπροστά μέρος της συσκευής, χωρίς πλέον να υπάρχουν περιθώρια (bezels).
Το notch λοιπόν δε μας λέει τίποτα από μόνο του. Ενδεχομένως, όπως πολλοί είπαν, το notch να προϋπήρχε και η Apple απλώς να το τελειοποίησε. Μπορεί. Το ζήτημα είναι το ότι η Apple “έφερε” το notch και μέσα σε αυτό, καινοτόμησε. Με άλλα λόγια, αν το notch περιείχε μόνο την μπροστινή κάμερα θα αποτελούσε απλά μία σχεδιαστική ιδέα, αν και εδώ που τα λέμε δεν τα πάει και άσχημα σε αυτόν τον τομέα, αν σκεφτεί κανείς πως όλο και περισσότερα notched android phones “ξεφυτρώνουν” σιγά σιγά.
Το Face ID
Η γνωστή 3D αναγνώριση προσώπου του iPhone X. Η Apple αντέγραψε τη Samsung η οποία έφερε πρώτη την ταυτοποίηση του χρήστη “διαβάζοντας το πρόσωπό” του. Μάλιστα. Το σύστημα της Samsung είναι όμως 2D και ξεγελιέται από φωτογραφίες.
Το Face ID από την άλλη, είναι κάτι ξεχωριστό. Είναι μία μέθοδος αναγνώρισης προσώπου, η οποία είναι τεχνολογίας 3D με 30.000 “τελείες” οι οποίες αναγνωρίζουν το πρόσωπο του χρήστη όσο το δυνατόν καλύτερα. Δεν είναι τυχαίο που όλες οι μέχρι τώρα έρευνες τοποθετούν το Face ID τουλάχιστον μία με δύο γενιές μπροστά από τον ανταγωνισμό. Άρα; Δεν αποτελεί καινοτομία;
Αισθητήρας δακτυλικών αποτυπωμάτων
Εποχή iPhone 5s. Το πρώτο iPhone με αισθητήρα αναγνώρισης δακτυλικών αποτυπωμάτων. Από τότε, πολλές εταιρείες ακολούθησαν τα χνάρια της Apple. Φτάνοντας στο iPhone X, η Apple αποφάσισε να αφήσει την επετειακή της συσκευή “γυμνή”, αφαιρώντας το Touch ID και διατηρώντας μόνο το Face ID. Ίσως να ήταν μία αρκετά ριψοκίνδυνη απόφαση από την Apple. Δεν το λέμε από την άποψη ότι “ρίσκαρε” την ασφάλεια των χρηστών, αλλά από την άποψη πως οι κατηγορίες εναντίον της ήρθαν σαν ριπές.
Διαβάστε επίσης: Notch: Μία “κολλητική” καινοτομία του iPhone X
“Μα πώς είναι δυνατόν η Apple να μην έβαλε Touch ID στο iPhone X; Μήπως “δεν της βγήκε” ο αισθητήρας που φημολογούνταν ότι θα τοποθετήσει κάτω από την οθόνη της συσκευής και έτσι στράφηκε στο Face ID;”
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι πολυσύνθετη. Ναι, η Apple μπορεί όντως να είχε σκοπό την τοποθέτηση ενός αισθητήρα δακτυλικών αποτυπωμάτων κάτω από την οθόνη (αν και η ίδια το διέψευσε), που μπορεί όντως, να μην της βγήκε. Το ότι εξαιτίας αυτού στράφηκε στο Face ID, είναι μάλλον άτοπο. Για να αναπτυχθεί ένα τέτοιο σύστημα αναγνώρισης προσώπου, χρειάζεται ένα μεγάλο χρονικό διάστημα που μπορεί να σημαίνει και χρόνια. Άλλωστε, γιατί να μην τοποθετήσει τον κλασικό αισθητήρα αναγνώρισης δακτυλικών αποτυπωμάτων στην πλάτη της συσκευής; Επειδή πολύ απλά θέλησε να καταστήσει σαφή τον προσανατολισμό της προς την αναγνώριση προσώπου και πως εμπιστεύεται πλήρως την ασφάλεια που προσδίδει το Face ID. Άρα πρόκειται για αδυναμία, έλλειψη τεχνογνωσίας ή πρόοδο;
Apple Watch
Το έξυπνο ρολόι της Apple που έχει γίνει μία από τις πιο επιτυχημένες συσκευές της. Εδώ δεν χρειάζεται να πούμε πολλά! Θα μείνουμε μόνο στο γεγονός πως το Apple Watch έχει σώσει τη ζωή ανθρώπων όπως μπορείτε να διαβάσετε here and here. Να μία ακόμα καινοτομία της Apple.
AirPods
Τα ασύρματα ακουστικά της Apple τα οποία έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ πωλήσεων. Η Apple κατάφερε μέσα σε δύο πολύ μικρά ακουστικά να ενσωματώσει “αρκετή” τεχνολογία. Ο ήχος που προσφέρουν τα AirPods είναι εκπληκτικός, η ακουστική που έχει ο συνομιλητής μας όταν μιλάμε στο τηλέφωνο είναι άριστος και το noise cancellation λειτουργεί υποδειγματικά. Οι δε χειρονομίες, είναι εκπληκτικά χρήσιμες. Η αυτονομία τους είναι επίσης πολύ καλή και ο χρόνος φόρτισής τους από τη θήκη ελάχιστος.
Για πολλούς ο τρόπος που επικοινωνούμε έχει μεγάλη σημασία και τα AirPods ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει αυτό!
Λειτουργικά συστήματα
Η Apple ξέρει το “know how”. Τα λειτουργικά της συστήματα είναι καλοστημένα και “κάθονται” εξαιρετικά στις συσκευές της εταιρείας. Η δουλειά που έχει γίνει είναι εμφανής. Η σταθερότητα, η ασφάλεια (πέρα από κάποια ατυχή περιστατικά) καθώς και η ταχύτητα στις λειτουργίες που καλούνται να διεκπεραιώσουν, τα καθιστά κυρίαρχα στο χώρο του software.
Φυσικά, η Apple καινοτόμησε και σε κάτι άλλο που κατά τη γνώμη μας είναι ζωτικής σημασία. Στην ευκολία χρήσης. Για παράδειγμα, το iOS είναι πολύ πιο εύκολο στη χρήση του και στην εκμάθησή του κατ’ επέκταση, από το Android.
Πού καταλήγουμε;
Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η Apple καινοτομεί με τον δικό της τρόπο. Ο Steve Jobs το είχε δηλώσει άλλωστε αυτό σε συνέντευξή του στο Bloomberg στις 25 Μαΐου του 1998 δηλώνοντας πως “Είναι πραγματικά δύσκολο να σχεδιάζεις προϊόντα για ομάδες ανθρώπων. Πολλές φορές, οι άνθρωποι δεν ξέρουν τι πραγματικά θέλουν, μέχρι να τους το παρουσιάσεις.”
Η Apple λοιπόν, μπορεί να έχει αλλάξει κατά πολύ από την εποχή του Jobs αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό. Ίσα ίσα που ακολουθεί την εξέλιξη της σύγχρονης εποχής κάνοντας την ίδια στιγμή σημαντικά βήματα προς το μέλλον.
Διαβάστε επίσης: Γιατί η συσκευή μου δεν απενεργοποιεί πλήρως το Bluetooth και το Wi-Fi στο iOS 11;
Ο συνδυασμός του marketing (του τρόπου προώθησης του προϊόντος), με αυτό που πραγματικά είναι, έχει καταφέρει να λειτουργήσει σαν το απόλυτο κλειδί της επιτυχίας. Η Apple κατά κανόνα καινοτομεί με βάση τον άνθρωπο και το τι μπορεί (δηλώνει πιθανότητα) να του φανεί χρήσιμο. Αυτό είναι άλλωστε που την κάνει τόσο αγαπητή και συνάμα τόσο μισητή στη συνείδηση και στα μάτια των καταναλωτών.