Οι πωλήσεις των τηλεφώνων πέφτουν ραγδαία, θα μπορέσει η εταιρία να στραφεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη (Τ.Ν)
Πριν από 15 χρόνια, όταν είχε πια ωριμάσει ο καιρός για τις «μετά τον υπολογιστή (post-PC)» συσκευές, δηλαδή αυτές που θα συνδύαζαν λογισμικό και υλισμικό σε μια ολοκληρωμένη και «compact» κατασκευή, η Apple ήταν στην καλύτερη θέση για να ηγηθεί της κούρσας – και αυτό και έκανε. Η εξαιρετικά ολοκληρωμένη οργάνωση της εταιρίας, η εστίασή της μέχρι ψύχωσης στη λεπτομέρεια και την καινοτομία – σε λογισμικό και σε υλισμικό – και η προθυμία της να ρισκάρει της έδωσαν ένα ισχυρό προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της που μέχρι σήμερα κατέχει (για την ώρα). Και χρησιμοποίησε αυτό της το πλεονέκτημα για να δημιουργήσει μια σειρά συσκευών που σήμερα πια είναι διάσημες για την ολοκλήρωση και τη συνεργασία μεταξύ τους σε ένα ενιαίο σύνολο – iPod, iPhone, iPad, iMac, MacBook κλπ.
Τώρα, το iPod Touch είναι ουσιαστικά εκτός παιχνιδιού, τα πιο πολλά Mac είναι παραμελημένα με ελάχιστα νέα μοντέλα, ενώ όλα τα υπόλοιπα προϊόντα της – iPhone και iPad – στα οποία και έχει ρίξει όλο της το βάρος (δυστυχώς) βρίσκονται πια σε μια φάση ωριμότητας όπου οι αγορές, είτε μένουν σταθερές, είτε έχουν αρχίσει και πέφτουν (το δεύτερο μάλλον).
Από την άλλη, η βιομηχανία της τεχνολογίας έχει στραφεί σε ένα νέο πεδίο, αυτό της Τεχνητής Νοημοσύνης (Τ.Ν), και οι αντίπαλες εταιρίες το χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο στις συσκευές τους και στο λογισμικό τους.
Μετά την επιτυχία του Amazon Echo και τα σχέδια των Facebook και – ιδιαίτερα – Google στα τελευταία τους συνέδρια, φαίνεται όλο και πιο ξεκάθαρα ότι η τεχνολογική βιομηχανία έχει πια στραφεί «με χίλια» στην Τεχνητή Νοημοσύνη και προληπτική βοήθεια με τους διάφορους ψηφιακούς βοηθούς. Είναι αλήθεια ότι η Apple έχει εδώ και πολύ καιρό ασχοληθεί με τον τομέα (βλέπε Siri), αλλά ήλθε πια η ώρα που θα αντιμετωπίσει την πρόκληση από τους ανταγωνιστές της που έχουν προχωρήσει πια πολύ περισσότερο στον τομέα αυτό
Η επόμενη ευκαιρία της εταιρίας θα έλθει στο μεγάλο ετήσιο Worldwide Developer Conference στις 13 Ιουνίου στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό είναι το αντίστοιχο του συνεδρίου της Google που έλαβε χώρα πρόσφατα (την προηγούμενη εβδομάδα) και όπου η Τ.Ν είχε την πρωτοκαθεδρία στις ανακοινώσεις και παρουσιάσεις.
See also: After Dark: Είμαστε κοντά στην Τεχνητή Νοημοσύνη;
Η Apple θα αντιμετωπίσει πολύ δύσκολες ώρες στον πόλεμο της Τ.Ν που επίκειται
Καθώς γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν γνωρίζουμε ακόμη τι θα έχει η Apple να παρουσιάσει, όσον αφορά τις επόμενες εκδόσεις της πλατφόρμας του λογισμικού της. Ίσως να μας πάρει τα μυαλά, κάτι που το έχει ξανακάνει.
Είναι επίσης πολύ πρώιμο να δεχτούμε ότι οι υποσχέσεις των Facebook και Google από την άλλη, όσον αφορά τα δικά τους «έξυπνα chatbots» θα βγουν αληθινές όπως οι ίδιες θέλουν να πιστέψουμε. Στην τελική ο μέχρι τώρα ψηφιακός βοηθός της Google δεν είναι και επαναστατικός, του Facebook μόλις τώρα ξεκινάει και του Amazon έχει περιορισμούς και δεν αναπτύσσεται, κι όσο για την πρόσφατη προσπάθεια της Microsoft, αυτή απέτυχε οικτρά μετά την επίθεση που δέχτηκε από ρατσιστές (για περισσότερα δείτε here)
Ωστόσο, η Apple θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πολύ δύσκολες στιγμές στον πόλεμο της Τ.Ν που «ξημερώνει», παρόλο που υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα παρουσιάζοντας την πρώτη ευρέως εξαπλωμένη, μέσω «συννέφου» ψηφιακή βοηθό Τ.Ν, τη γνωστή μας Siri στο iOS. Για την ακρίβεια από το 1987 κιόλας ο πρώην CEO της Apple, John Sculley, είχε παλέψει για τη δημιουργία ενός Τ.Ν βοηθού με το όνομα Knowledge Navigator (Πλοηγός Γνώσης) μαζί με τα αντίστοιχα βίντεο που μπορείτε να δείτε here . Το πρότζεκτ είχε σαν οραματισμό τη δημιουργία ενός ψηφιακού βοηθού που θα συζητούσε μαζί μας και με δυνατότητες πολύ πιο προχωρημένες από ό,τι υπάρχουν σήμερα.
Ενώ λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι το υπόβαθρο υπάρχει ήδη, υπάρχουν δυστυχώς τρεις λόγοι για τις αμφιβολίες μας. Ο πρώτος είναι ότι η προϊστορία της σχέσης της Apple με τις υπηρεσίες συννέφου ήταν πάντα μέτρια – στην καλύτερη περίπτωση – και ασυνεπής. Το δεύτερο είναι ότι η ίδια η Apple έχει ουσιαστικά δείξει εκπληκτική αδιαφορία στην ανάπτυξη και εξέλιξη της Siri, ρίχνοντας το βάρος της σε δευτερεύουσες τεχνολογίες που ουσιαστικά δεν προσφέρουν και κάτι το σπουδαίο (βλέπε 3D Touch). Και στο τέλος, η ψύχωση της Apple με την ιδιωτικότητα και η πλήρης έλλειψη ενός δικού της κοινωνικού δικτύου ή υπηρεσίας αναζήτησης, της έχει στερήσει τη δυνατότητα να συγκεντρώσει πληροφορίες για το κοινό της, τις οποίες θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για να δημιουργήσει ένα πιο ισχυρό και προσωποποιημένο περιβάλλον για την ψηφιακή βοηθό της.
See also: Η ψηφιακή βοηθός της Microsoft, Cortana, στο iOS-Android
Η Apple και το «σύννεφο»: ένα συνοικέσιο που απέτυχε
Καθώς οι υπηρεσίες συννέφου συνέχιζαν να αυξάνονται και να εξαπλώνονται, η Apple προσέφερε κάποιες δικές της τέτοιες υπηρεσίες που θα συμπλήρωναν τις συσκευές και το λογισμικό της, κάτω από διάφορα ονόματα – που περισσότερο θόλωναν το σκηνικό – και με όχι και τόσο ξεκάθαρα αποτελέσματα επιτυχίας.
Από νωρίς μπορούσες να συγχρονίσεις τις επαφές και το ημερολόγιό σου μεταξύ των συσκευών της Apple. Μπορούσες να κρατάς λογαριασμό των τραγουδιών που αγόρασες από το iTunes πάλι μεταξύ των συσκευών που είχες στην κατοχή σου. Οι υπηρεσίες iMessage και FaceTime είχαν τεράστια επιτυχία και βοήθησαν ώστε να μείνει πολύ κόσμος στο οικοσύστημα της Apple. Και σε μια από τις πιο πρωτοποριακές κινήσεις της, η Apple, το 2011, παρουσίασε την πρώτη σοβαρή ψηφιακή βοηθό ελεγχόμενη από τη φωνή μας, τη Siri, σαν ένα χαρακτηριστικό του iPhone / iPad / iPod.
Ταυτόχρονα όμως, η Apple απέκτησε και μια φήμη ότι γενικά ήταν αδύναμη όσον αφορά τους στόχους των δικών της online υπηρεσιών.
Ποιος θυμάται το MobileMe; Ή το Ping
Η σουΐτα των υπηρεσιών συννέφου με το όνομα MobileMe, έμεινε στην ιστορία των αποτυχιών της και απορρίφθηκε σχετικά γρήγορα (ευτυχώς). Το ίδιο συνέβη και με το κοινωνικό δίκτυο γύρω από τη μουσική και ενσωματωμένο στο iTunes, το Ping. Και η υπηρεσία συννέφου και δεδομένων Apple Maps (Χάρτες), που εμφανίστηκε το 2012, δημιούργησε πολλά ανέκδοτα με τις αποτυχίες της και εξακολουθεί να είναι κατώτερη του Google Maps ακόμη και στο iPhone – παρόλο που βελτιώνεται και είναι τώρα πια πιο δημοφιλής στο iOS από τους χάρτες της Google.
Το iTunes Match πάλι και το iCloud Photo Library, αποδίδουν εξαιρετικά, το λιγότερο. Όμως η υπηρεσία συννέφου με το όνομα Apple Music, που θα μπορούσε να γίνει ένα μεγάλο ατού στα χέρια της Apple στο χώρο της μουσικής και με δεδομένη την επιτυχία του iTunes, είναι «ανακατωμένος ο ερχόμενος» και σχεδόν αδύνατο να καταλάβεις πώς λειτουργεί. Τα πιο σημαντικά νέα για το Apple Music είναι ότι έσβησε τραγούδια αυθαίρετα από τις βιβλιοθήκες των χρηστών του, παρά οι νέες προσθήκες τραγουδιών και καλλιτεχνών.
Μέχρι πρόσφατα, όπου παρουσιάστηκε το μάλλον καλά κρυμμένο (;) iCloud Drive (χρειάζεται ειδική διαδικασία για να το φανερώσεις στο iOS), η Apple αρνιόταν πεισματικά να προσφέρει ένα δικτυακό σκληρό δίσκο στους χρήστες της για την αποθήκευση αρχείων στο σύννεφο, αφήνοντας τα Google Drive, Dropbox, και Microsoft OneDrive, να αλωνίζουν (για να πούμε το λιγότερο). Και φοβόμαστε πως το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι οι περισσότεροι χρήστες της ίδιας της Apple δεν το πολυ-εμπιστεύονται.
See also: Το πρώτο ρομπότ που πέρασε το τεστ αυτο-συνείδησης
Siri θα ξυπνήσεις επιτέλους;
Αλλά ίσως η μεγαλύτερη απογοήτευση μεταξύ των «συννεφιασμένων» υπηρεσιών της Apple να είναι αυτή που χρειάζεται (και εκείνη και εμείς) περισσότερο σήμερα: η Siri. Πριν την εξαγοράσει η Apple, η Siri είχε πάρει το δρόμο του να γίνει μια πολύ δυνατή ψηφιακή οδηγός Τ.Ν, που θα μπορούσε να κάνει πάρα πολλά πράγματα και να ενσωματωθεί και ολοκληρωθεί με πολλές διαδικτυακές υπηρεσίες – παρόλο που αναπτυσσόταν από μια μικρή «startup» εταιρία με περιορισμένο δυναμικό σε ανθρώπους και πόρους.
Αφότου την εξαγόρασε η Apple, η γιγάντια εταιρία, τη μετέτρεψε σε ένα «μετόπισθεν» περιορισμένο μόνο στο να κάνει ένα μικρό και πολύ αργά ανερχόμενο αριθμό εργασιών όπως, το να μας λέει τον καιρό, τα σκορ των αγώνων, ταινίες, εστιατόρια και έλεγχο των λειτουργιών της συσκευής μας. Οι – καθόλου ευχαριστημένοι με αυτή την εξέλιξη – δημιουργοί της έφυγαν από την Apple, για να δημιουργήσουν μια νέα υπηρεσία Τ.Ν όπως την οραματίζονταν, τη Viv.
Και σε όλο και περισσότερες περιπτώσεις, η Siri, είτε καταλαβαίνει λάθος, είτε δεν γνωρίζει την απάντηση, είτε δεν μπορεί να την προφέρει. Αντίθετα, σου παρουσιάζει ένα αποτέλεσμα μιας αναζήτησης στο Web, ακόμη κι αν δεν είσαι σε θέση να το δεις.
Είναι αλήθεια πια ότι η Siri δεν είναι το πρότυπο του ψηφιακού βοηθού Τ.Ν που θα ήθελε η τεχνολογική βιομηχανία να δημιουργήσει.
Πέρυσι, η Apple πρόσθεσε ένα χαρακτηριστικό στη Siri που το ονόμασε «προληπτικό» – μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί το Google Now, που δείχνει πρόσφατες εφαρμογές που χρησιμοποιήθηκαν, πρόσφατες επαφές, κοντινά μαγαζιά και κάποιες ειδήσεις. Η «προληπτική» λειτουργία θυμάται επίσης τη μουσική που ακούγαμε για να συνεχίσει, κάνει προτάσεις για επαφές που θα θέλαμε να συμπεριληφθούν σε ένα email και προσπαθεί να ταυτοποιήσει τηλεφωνικούς αριθμούς μέσα σε ένα email, μεταξύ άλλων. Ωστόσο, δεν είναι ένας πλήρης ψηφιακός οδηγός και σίγουρα όχι το πρότυπο που θα ήθελε η βιομηχανία ν’ ακολουθήσει στον τομέα.
Και, σε αντίθεση με τον βοηθό της Google, η Siri δεν μπορεί να θυμηθεί για ποιο πράγμα μιλούσες ώστε να συνεχίσει να απαντάει σε μια επόμενη ερώτηση πάνω στο ίδιο θέμα.
Ελπίζουμε ότι η Apple θα παρουσιάσει μια μαζική και μεγάλη αναβάθμιση των λειτουργιών της Siri στην επερχόμενη WWDC, σε κάνα δυο βδομάδες, και ίσως και να την κάνει προσβάσιμη και σε τρίτους κατασκευαστές. Στην πραγματικότητα εμφανίστηκε μια αναφορά που λέει ότι η Apple σκέφτεται αυτό ακριβώς να κάνει και ότι εργάζεται πάνω στην ανάπτυξη ενός ηχείου που θα ενεργοποιείται με τη Siri.
Αν η Apple δεν κάνει αυτά τουλάχιστον και πολλά άλλα ακόμη πάνω στο θέμα, θα θεωρηθεί ότι η Siri ήταν τελικά μια από τις μεγαλύτερες χαμένες ευκαιρίες της.
See also: M, νέος ψηφιακός βοηθός και από το Facebook
Συγγνώμη σε γνωρίζω;
Αν μια εταιρία γνωρίζει πολλά για μας, μπορεί να θεωρηθεί – και δίκαια- ότι υπεισέρχεται στο ιδιωτικό μας απόρρητο. Αν όμως ξέρει ελάχιστα (έως τίποτε) για μας, τότε μπαίνει το ερώτημα του κατά πόσον μπορεί να δημιουργήσει μια αξιόπιστη υπηρεσία Τ.Ν και να την ενσωματώσει στα προϊόντα της.
Η Google και το Facebook ξέρουν – ή μπορούν να μάθουν – πολλά για μας, από τις αναζητήσεις μας και τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε, τις αναρτήσεις και τα «like» μας. Όμως επειδή είναι τόσο πολύ «αφιερωμένη» στην ιδιωτικότητα, η Apple δεν μπορεί – όπως λέει – να έχει πρόσβαση στις πληροφορίες μας στο iCloud. Και η γνωστή κόντρα με το FBI απέδειξε του λόγου το αληθές.
Στην περυσινή WWDC, η Apple, παρουσιάζοντας τον Προληπτικό Βοηθό, τόνισε ιδιαίτερα ότι δεν χρειάζεται να έχει τις πληροφορίες μας στο iCloud προκειμένου να κάνει τη Siri εξυπνότερη – μπορεί απλά να χρησιμοποιήσει τις τοπικές (μέσα στη συσκευή) πληροφορίες μας και βέβαια με τη σύμφωνη γνώμη μας.
Μπορεί και να είναι έτσι. Όμως είμαστε κάπως σκεπτικιστές πάνω στην ιδέα ότι η Apple θα μπορέσει να κάνει μια έξυπνη Siri με μόνες τις πληροφορίες μέσα στη συσκευή μας. Ήδη, το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής – και όχι μόνο, αλλά και τα email, φωτογραφίες κλπ – δεν είναι αποθηκευμένα μέσα στη συσκευή μας. Άρα, αυτό αφήνει πολύ λίγες πληροφορίες για να επεξεργαστεί η Siri.
Αν ρωτήσω το Facebook ή τη Google να προτείνουν ένα εστιατόριο στην περιοχή μου χωρίς περαιτέρω πληροφορίες, θα γνωρίζουν τα γούστα μου από προηγούμενες αναζητήσεις μου και πιθανές αναρτήσεις και φωτογραφίες μου. Η Apple όμως δεν θα έχει τέτοιου είδους πληροφορίες για μένα.
See also: Η μυστικοπάθεια της Apple βλάπτει την πρόοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης, λένε οι Ακαδημαϊκοί
Τελικά …
Ελπίζουμε ότι η Apple θα πάρει στα σοβαρά τον επερχόμενο ανταγωνισμό πάνω στον τομέα. Αλλά έχουμε και σοβαρούς λόγους να αμφιβάλλουμε. Γι’ αυτό, θα περιμένουμε την επερχόμενη WWDC για να δούμε τι τελικά θα γίνει και ποια πορεία θα ακολουθήσει σχετικά με την Τ.Ν. Και θα τα πούμε πάλι.
from Elichord