Πέρασαν κιόλας πάνω από τέσσερα χρόνια από την στιγμή που η Apple παρουσίασε το iPad. Οι ειδικοί του τεχνολογικού κόσμου που προέβλεπαν παταγώδη αποτυχία είδαν να γεννιέται από το πουθενά μια νέα κατηγορία προϊόντων, η οποία στην ουσία εξαφάνισε μια άλλη. Τα netbooks. Ο κόσμος έδειξε να προτιμά την ευκολία στην χρήση αλλά και την συνολική εμπειρία στην χρήση ενός tablet από την χρήση των netbooks. Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία είχαν ήδη προλάβει να “χαρίσουν” στους χρήστες προβληματικές – στην καλύτερη περίπτωση – εμπειρίες. Ισχύει όμως το ίδιο και για τα πολύ φθηνά tablets;
Ας ρίξουμε μια ματιά λοιπόν στο πως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στην – ώριμη πλέον – αγορά των tablets και πως προδιαγράφεται το μέλλον.
Microsoft
Μετά την παταγώδη αποτυχία των tablets με την Windows RT έκδοση (στην ουσία ήταν η mobile έκδοση των windows που δεν είχε καμία συμβατότητα με τις γνωστές εφαρμογές των Windows), η Microsoft δείχνει να βρίσκει τον δρόμο της στον κόσμο των tablets.
Εκμεταλλευόμενη την ευκαιρία με την κυκλοφορία desktop επεξεργαστών (αλλά και υποσυστημάτων γραφικών) με μειωμένη κατανάλωση, άρχισε να εστιάζει στην αγορά των desktop χρηστών. Τι σημαίνει αυτό; Ο χρήστης έχει να επιλέξει από πληθώρα εφαρμογών σχεδιασμένων για τα Windows PC’s και το σοβαρό μειονέκτημα της Microsoft στον χώρο των tablets, η έλλειψη εφαρμογών, αρχίζει να εξαλείφεται.
The Windows 8.1 είναι πλέον διαθέσιμα στις ταμπλέτες με δυνατούς επεξεργαστές, παρέχοντας δυνατότητες αντίστοιχες των οικιακών συστημάτων.
Στοίχημα αποτελεί ωστόσο το κατά πόσο οι σχεδιασμένες για παραθυρικό – desktop περιβάλλον εφαρμογές θα εκτελούν τις εργασίες με ταχύτητα (κυρίως οι πιο “βαριές” εφαρμογές) και κυρίως, κατά πόσο θα εξυπηρετήσει τους χρήστες η χρήση τους στις ταμπλέτες. Μην ξεχνάμε πως η ενοποίηση των λειτουργικών συστημάτων της Microsoft είναι καθ’οδόν, αλλά προς το παρόν η συντριπτική πλειοψηφία των εφαρμογών δεν είναι σχεδιασμένες για τα tablets.
Και στην αγορά των tablets η Google έχει σαν μεγάλο “χαρτί” της την πληθώρα των tablets που κυκλοφορούν για το Android. Όπως και στα smartphones, στρατηγική που κερδίζει, δεν έχει σκοπό να την αλλάξει.
Με εκατοντάδες προτάσεις για όλα τα βαλάντια, φιλοδοξεί να αποτελέσει το σημείο αναφοράς και για τις ταμπλέτες μας. Τι ισχύει όμως με τις εφαρμογές;
Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα, οι επιλογές στο Play Store για εξειδικευμένες εφαρμογές για tablets είναι (συγκριτικά με το iOS) λίγες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι χρήστες χρησιμοποιούν εφαρμογές που δεν εκμεταλλεύονται την οθόνη του tablet τους, αλλά μάλλον θα λέγαμε πως είναι “τραβηγμένες” εκδόσεις των smartphone εκδόσεών τους.
Από την άλλη πλευρά, η Google βασίζεται στην “οικειότητα”. Όταν ένας χρήστης smartphone έρθει η ώρα να αγοράσει tablet, πρώτα θα “κοιτάξει” προς την μεριά που γνωρίζει καλύτερα. Και η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών γνωρίζει καλύτερα το Android. Αυτό θα φέρει αυξημένες πωλήσεις και αυτές με την σειρά τους καλύτερη υποστήριξη στις εφαρμογές για tablets από τους developers.
Σχετικά με τα πολύ φθηνά tablets που τρέχουν Android, εκτιμώ πως θα αποτελέσουν στην πραγματικότητα (και σε βάθος χρόνου) δυσφήμηση για το λειτουργικό της Google. Οι πολύ φθηνές τιμές καθιστούν εύκολη την αγορά τους από όλους, αλλά η χαμηλή ποιότητα κατασκευής τους και τα (τουλάχιστον) πολύ μέτρια χαρακτηριστικά τους αφήνουν στον χρήστη την αίσθηση μιας δυσάρεστης εμπειρίας. Πρόσκαιρα βέβαιαανεβάζουν το ποσοστό του μεριδίου της Google στην αγορά και ίσως αυτό να είναι και το ζητούμενο τη δεδομένη χρονική στιγμή για τον γίγαντα της τεχνολογίας.
Apple
Στην ουσία δημιούργησε την αγορά των tablets. Εξακολουθεί να κατασκευάζει τα πιο αξιόπιστα μηχανήματα και διαθέτει τεράστια γκάμα εφαρμογών ειδικά σχεδιασμένες για αυτά. Το iPad ακόμα θεωρείται συνώνυμο της λέξης tablet.
Υπάρχουν όμως ελλείψεις. Ενώ τεχνικά είναι δυνατό (ειδικά στο iPad Air 2 με τα 2Gb μνήμης που διαθέτει), η Apple δεν έχει φροντίσει να “εξοπλίσει” το iOS με κάποια δυνατά χαρακτηριστικά όπως το “multi – window multitasking”, την δυνατότητα δηλαδή να εμφανίζονται ταυτόχρονα δύο ή περισσότερες εφαρμογές στην οθόνη της ταμπλέτας. Το χαρακτηριστικό αυτό υπάρχει στο iOS, αλλά δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί. Πιθανόν, αυτό να γίνει με την πιθανή έλευση του νέου iPad (Pro?) στις 12”-13”.
Επίσης, ο χρήστης δεν έχει την δυνατότητα να συνδέσει ένα usb drive στο iPad και να δει απ’ευθείας τα περιεχόμενά του. Λύσεις υπάρχουν, αλλά αυξάνουν (επιπλέον) το κόστος.
Η Apple όμως με “όπλο” της την κορυφαία συνολική εμπειρία χρήσης, παραμένει ο πρώτος σε πωλήσεις κατασκευαστής tablet στον κόσμο.
Συμπέρασμα – Εκτίμηση
Η μάχη θα είναι σκληρή. Σε επίπεδο τζίρου, θα κερδίσει η Apple. Σε επίπεδο πωληθέντων τεμαχίων, θα κερδίσει η Google. Η Microsoft πρέπει να κερδίσει το στοίχημα της συμβατότητας με τις εφαρμογές για τα γνωστά μας windows. Είναι πολλές, αλλά δεν ξέρουμε αν θα “βολέψει” η χρήση τους στο περιβάλλον της ταμπλέτας.
Σε κάθε περίπτωση τα tablets ήρθαν για να μείνουν. Ενώ βλέπουμε αρκετές διαφοροποιήσεις στην προσέγγιση (η Microsoft προσπαθεί να ενοποιήσει το περιβάλλον με αυτό των παραδοσιακών υπολογιστών, ενώ η Apple διατηρεί διακριτές τις γραμμές μεταξύ iOS & OS X), όλοι δείχνουν να συμφωνούν πως η συγκεκριμένη αγορά έχει πολύ ακόμα δρόμο μπροστά της. Και για να επιβιώσει αλλά και για να εξελιχθεί περαιτέρω.
by Kostthem