Ένας απλός και εύκολος οδηγός χρήσης του Swift Playgrounds, της νέας εφαρμογής για το iPad, που σε μαθαίνει να προγραμματίζεις στη γλώσσα Swift της Apple.
Η νέα εφαρμογή της Apple που ήλθε με το iOS 10 και το iPad, το Swift Playgrounds, μαθαίνει στα παιδιά (κάθε ηλικίας) πώς να προγραμματίζουν και να δημιουργούν εφαρμογές.
Θα δούμε εδώ, πώς το Swift Playgrounds σκοπεύει να διδάξει μια νέα γενιά τα βασικά του προγραμματισμού και πώς οι δάσκαλοι και οι γονείς, αλλά και άλλοι επίδοξοι προγραμματιστές, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Swift Playgrounds για να μάθουν επίσης.
Όπως είπαμε, το Swift Playgrounds είναι μια εφαρμογή που ήλθε στο iPad με το iOS 10 και σκοπός της είναι να μας βάλει στα ενδότερα του προγραμματισμού της γλώσσας Swift που χρησιμοποιεί η Apple για τη δημιουργία των εφαρμογών της – αν μη τι άλλο.
Ο τρόπος προσέγγισής της στοχεύει πρωταρχικά στα παιδιά, με στόχο να κάνει τη γνώση του πώς γράφουμε κώδικα, ευκολότερη, αλλά και πιο διασκεδαστική. Θα σας δείξουμε λοιπόν πώς λειτουργεί όλο αυτό και πόσο απλό πραγματικά είναι το να δημιουργήσουμε κάτι μέσω προγραμματισμού σε Swift.
Η εφαρμογή είναι αυτόνομη και μπορούμε να την κατεβάσουμε από το iOS App Store
Όπως λέει η Apple:
«Η τεχνολογία έχει μια γλώσσα που λέγεται ‘κώδικας προγραμματισμού’. Και πιστεύουμε ότι η γνώση της είναι μια βασική προϋπόθεση για τον καθένα. Το να μάθεις να γράφεις κώδικα, σε βοηθάει να μάθεις πώς να αντιμετωπίζεις προβλήματα και πώς να συνεργάζεσαι με άλλους δημιουργικά.
Και ακόμη, σε βοηθάει να δημιουργήσεις εφαρμογές που θα δώσουν ζωή στις ιδέες σου.
Πιστεύουμε ότι ο καθένας πρέπει να έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει κάτι που θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο. Κι έτσι, σχεδιάσαμε μια νέα προσέγγιση στη συγγραφή κώδικα που επιτρέπει στον καθένα να μάθει, να γράψει και να διδάξει.»
Δείτε ακόμη: “Hello again” event – Όλα όσα μας παρουσίασε η Apple
Πώς να χρησιμοποιήσετε τη «Γρήγορη Παιδική Χαρά». Τι είναι μια παιδική χαρά;
Οι προγραμματιστές θα γνωρίζουν ήδη τον όρο Playground (Παιδική Χαρά), καθώς αυτός βρίσκεται στην εφαρμογή XCode, την επαγγελματική εφαρμογή της Apple για τη δημιουργία εφαρμογών για macOS και iOS. Και όπως το Playground στο XCode, το Swift Playgrounds είναι ένα μέρος όπου μπορούμε να πειραματιστούμε ελεύθερα και να «παίξουμε» με τον κώδικα προγραμματισμού, εξ’ ου κι ο όρος.
Η εφαρμογή του Swift Playgrounds για το iPad όμως πάει αυτή την ιδέα πολύ πιο πέρα από το XCode. Πέρα από τον πειραματισμό με τον κώδικα, παρέχει διαδραστικά μαθήματα όπου ελέγχουμε έναν χαρακτήρα σε ένα τρισδιάστατο κόσμο με τη χρήση κώδικα.
Ο χαρακτήρας μας λέγεται «Byte», ένα μεγάλο πορτοκαλί καρτούν με ένα κυκλώπειο μάτι και μια κίτρινη ποδίτσα που θυμίζει ήρωα παιχνιδιού της δεκαετίας του ’90.
Δίνουμε λοιπόν εντολές στον Byte – όπως οι moveForward() ή turnLeft() – και με την εκτέλεσή τους, κινούμε σε διαφορετικές κατευθύνσεις τον Byte στον κόσμο του, προκειμένου να τελειώσουμε το κάθε επίπεδο του μίνι παιχνιδιού.
Σε κάθε νέο επίπεδο μαθαίνουμε και μια νέα εντολή, ενώ το παιχνίδι δυσκολεύει σιγά-σιγά για να μας κάνει να λύσουμε το γρίφο της πορείας του Byte προκειμένου εκείνος να τελειώσει το επίπεδο κι εμείς να μάθουμε τη χρήση των εκάστοτε εντολών, αλλά και το πώς να σκεφτόμαστε για την επίλυση λογικών προβλημάτων. Αυτά τα δύο είναι η βάση του προγραμματισμού.
Πέρα από τα μαθήματα, μπορούμε ακόμη να χρησιμοποιήσουμε το Swift Playgrounds για να φτιάξουμε τις δικές μας απλές εφαρμογές. Αυτές θα μπορούν να λειτουργήσουν στο iPad ελέγχοντας κάποια στοιχεία του, όπως η κάμερα, το μικρόφωνο, η οθόνη αφής και το επιταχυνσιόμετρο.
Δεν ξέρουμε ακόμη μέχρι ποιου σημείου επιτρέπει το Swift Playgrounds να φτάσουμε, όμως είναι πιθανό να επιτρέπει τη δημιουργία κάποιων απλών παιχνιδιών.
Το σπουδαίο είναι βέβαια ότι μπορείς να πάρεις μια εφαρμογή που έφτιαξες στο Swift Playgrounds και να την εξάγεις στο XCode για πιο σοβαρή δουλειά. Άρα, το Swift Playgrounds μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα «σχεδιαστικό πρόχειρο» για προγραμματιστές, πέρα από εκπαιδευτικό εργαλείο.
Δείτε ακόμη: macOS Sierra 10.12.1 – Έρχεται με διορθώσεις και βελτιώσεις της νέας έκδοσης
Στα ενδότερα του Swift Playgrounds
Όταν ανοίγουμε το Swift Playgrounds θα δούμε μια εισαγωγή και μετά θα περάσουμε στο παράθυρο του Playgrounds. Δύο ετικέτες (tabs) είναι διαθέσιμες.
- Featured
- My Playgrounds
Πατώντας το «Featured» θα δούμε τα περιεχόμενα των μαθημάτων για αρχάριους.
- Learn to code 1: Fundamentals of Swift
- Learn to code 2: Beyond the Basics
- Drawing Sounds
- Blink
Στα πρώτα δύο θα περάσετε τον περισσότερο καιρό εφόσον είστε αρχάριος και θέλετε να μάθετε. Πατώντας το «Learn to code 1», θα ανοίξει ένα παράθυρο και θα κατεβάσετε το μάθημα που θα κατέβει όπως κατεβαίνει κι ένα βιβλίο στο iBooks.
Δείτε ακόμη: Παιχνίδια Προγραμματισμού
Εισάγοντας κώδικα
Όταν κατέβει το μάθημα, πατήστε «Open» ή «My Playgrounds», για να το δείτε. Μπήκατε τώρα στο κυρίως interface του προγράμματος. Στ’ αριστερά θα δείτε εντολές και κώδικα και στα δεξιά ένα εικονικό interface όπου βλέπετε τον χαρακτήρα Byte στον εικονικό του κόσμο.
Διαβάστε τις οδηγίες και προσθέστε κώδικα στο αριστερό πάνελ (εκεί που βλέπετε τον υπόλοιπο κώδικα όπως είπαμε) και πατήστε τέλος το «Run My Code» για να εκτελεστεί το πρόγραμμα. Καθώς προχωράτε στα μαθήματα, αυτά θα γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα όπως είπαμε και πιο πριν.
Είναι πολύ απλό για γονείς (που ασχολούνται λίγο με την τεχνολογία κι έχουν όρεξη να διδάσκουν τα παιδιά τους), αλλά και δασκάλους (ισχύουν οι ίδιες προϋποθέσεις), να χρησιμοποιήσουν το Swift Playgrounds κι η Apple έχει δημιουργήσει κι έναν οδηγό με το ίδιο όνομα: Swift Playgrounds.
Ο οδηγός είναι διαθέσιμος στο iBooks Store κι είναι σχεδιασμένος για καθηγητές γυμνασίου και άνω και θέτει κάποια σχέδια μαθημάτων μαζί με πληροφορίες και υποστήριξη. Το κάθε κεφάλαιο έχει και μια δραστηριότητα για τους μαθητές όπως, π.χ., το να κρύψουν ένα αντικείμενο στην τάξη και να γράψουν εντολές που θα ακολουθήσει ένας μαθητής για να το βρει.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο σχηματοποιείται στα μυαλά των μαθητών η πραγματικότητα της συγγραφής κώδικα προγραμματισμού.
Ξέρω ότι αυτά ακούγονται σαν επιστημονική φαντασία για τα σχολεία και την πραγματικότητα της Ελλάδας του 2016, αλλά πού ξέρεις … μπορεί μετά από 1000 χρόνια να μας φανούν χρήσιμα.
Δείτε ακόμη: iOS 10.1 – Η πρώτη σημαντική αναβάθμιση έγινε πραγματικότητα (Portrait Mode)
Περισσότερα …
Η Apple έχει δημιουργήσει μια ακόμη εφαρμογή με το όνομα «Classroom»
(). Είναι εργαλείο για τους καθηγητές που μπορεί να βοηθήσει τον έλεγχο μιας τάξης με iPad (αυτά των μαθητών) από μία και μόνο συσκευή (αυτή του καθηγητή). Ξέρω, περισσότερη επιστημονική φαντασία.
Οι καθηγητές μπορούν να ανοίξουν ιστοσελίδες και εφαρμογές σε όλες τις συσκευές μέσα στην τάξη ταυτόχρονα ή να κλειδώσουν όλες τις συσκευές στο τέλος του μαθήματος. Κι όπως καταλάβατε, οι μαθητές δεν μπορούν να κάνουν ό,τι τους αρέσει.
Ακόμη μπορούν να εργάζονται σε μια εργασία στο iPad τους οι μαθητές, κι ο καθηγητής να παρακολουθεί την εξέλιξή της από απόσταση. Επιπλέον οι καθηγητές μπορούν να κλειδώσουν εφαρμογές και να ελέγχουν τις συσκευές των μαθητών.
Ήδη ακούω τις οιμωγές των διαφόρων «προοδευτικών» που θα ωρύονται διαρρηγνύοντας τα ιμάτιά τους για την αφαίρεση των βασικών ελευθεριών έκφρασης των μαθητών (όπως το να βλέπουν τσόντα ή να παίζουν με τα iPad τους στην ώρα του μαθήματος).
Σίγουρο είναι ότι η Apple θέλει να δει περισσότερα iPad στις σχολικές αίθουσες (της Αμερικής τουλάχιστον), βέβαια κανείς δεν είπε ότι είναι μια αγία εταιρία που δεν ενδιαφέρεται για το προσωπικό της κέρδος.
Ταυτόχρονα όμως δίνει ιδέες και εργαλεία για την καλυτέρευση της εκπαίδευσης και την ορθή χρήση της τεχνολογίας, γιατί όλοι ξέρουμε τι έγινε εδώ στην Ελλάδα όταν δόθηκαν κάποια κονδύλια για να αποκτήσουν οι μαθητές μας λάπτοπ για το σχολείο και που κατέληξε αυτό.
Τέλος πάντων, ας ελπίσουμε ότι κάποτε θα προοδεύσουμε κι εμείς. Αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση για άλλο χώρο.
Δείτε ακόμη: Οι φήμες για τα νέα πληκτρολόγια της Apple είναι εκπληκτικές
από Elichord