Είναι η Apple σε θέση να ασχοληθεί με ένα τόσο πολύπλοκο πρότζεκτ;
Όταν μαθεύτηκε ότι η Apple σκοπεύει να ασχοληθεί με την κατασκευή ενός αυτοκινούμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η πρώτη αντίδραση πολλών ανθρώπων ήταν “τι πράμα;”. Η Apple δεν έχει ποτέ της ασχοληθεί με κάποιο τμήμα που να αφορά στην κατασκευή αυτοκινήτων, πόσο μάλλον με την κατασκευή ενός ολόκληρου αυτοκινήτου. Από τη στιγμή όμως που καταλάγιασε ο κουρνιαχτός, το ενδιαφέρον της ιδέας άρχισε να γίνεται ξεκάθαρο – το ενδιαφέρον και η πιθανότητα καταστροφής.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Apple ασχολείται με διάφορα πρότζεκτ που ποτέ δε φτάνουν στον τελικό καταναλωτή και επίσης ότι φημολογείται πως ασχολείται με πρότζεκτ που δεν έχουν καμία βάση ως πραγματικά. Όμως, αν πράγματι εργάζεται σε ένα πρότζεκτ ενός έξυπνου αυτοκινήτου, τότε αυτά αυτά τα χαρακτηριστικά που κάνουν την Apple επιτυχημένη, μπορεί να είναι η αιτία για μια μεγάλη επιτυχία ή για μια παταγώδη αποτυχία.
Γιατί ένα αυτοκίνητο από την Apple μπορεί να είναι μια φανταστική ιδέα;
• Η Apple δημιουργεί ποιοτικά προϊόντα.
Όπως ξέρουμε, η Apple τώρα πια συνηθίζει να μην δημιουργεί εντελώς νέα προϊόντα που να ανήκουν σε μια καινούρια κατηγορία. Αντίθετα, εισέρχεται σε κατηγορίες που ήδη υπάρχουν και παράγει προϊόντα που είναι άριστα και κορυφαία στον τομέα τους. Έτσι έγινε με το iPod (πολύ μετά την εμφάνιση του πρώτου MP3 player), το iPhone (που δεν ήταν το πρώτο smartphone), ακόμη και τα iMac, macmini και MacPro, δεν είναι κάτι που δεν υπάρχει αλλού, απλώς είναι κορυφαία στην κατηγορία των υπολογιστών.
Ακόμη και το Apple Watch, δεν είναι το πρώτο έξυπνο ρολόι που θα εμφανιστεί, μιας και άλλα έχουν ήδη βγει στην αγορά. Βασισμένοι σ’ αυτό το μοντέλο η Apple θα μπορούσε να μπει στην αγορά του αυτοκινήτου με ένα έξυπνο μοντέλο που θα είναι και επαναστατικό.
• Έχει το τέλειο οικοσύστημα
Ένα αυτοκινούμενο, συνδεδεμένο στο Internet αυτοκίνητο, θα είναι κάτι περισσότερο από απλά ένα έξυπνο αυτοκίνητο. Θα επιτύχει βάση της ολοκλήρωσής του με άλλα προϊόντα και υπηρεσίες που η Apple έχει και με το παραπάνω μέσα στο οικοσύστημά της. Φανταστείτε ένα αυτοκίνητο που ξεκλειδώνει και παίρνει μπρος μέσω του Apple Watch, που επικοινωνεί με τις έξυπνες συσκευές του σπιτιού, κι ενώ εσύ οδηγείς, να ετοιμάζει το σπίτι για σένα, που μπορεί συνεργάζεται ο υπολογιστής του αυτοκινήτου με το Mac σου και να προετοιμάζει τα έγγραφά σου και να τα έχει έτοιμα για τη δουλειά σου, για να μην πούμε για εφαρμογή αντίστοιχη του Find My iPhone για κλεμμένα αυτοκίνητα. Κι άλλες εταιρίες – όπως η Google και η Microsoft για παράδειγμα – προσφέρουν οικοσυστήματα υπηρεσιών και συσκευών αντίστοιχα, αλλά καμία από αυτές δεν έχει το βαθμό ολοκλήρωσης της Apple.
• Το υλικό είναι κρίσιμης σημασίας
Ενώ το λογισμικό που οδηγεί το αυτοκίνητο της Apple και μας κρατάει ασφαλείς είναι σημαντικό, ομοίως και το υλικό του είναι κρίσιμης σημασίας. Ανάμεσα στις εταιρίες τεχνολογίας που εργάζονται στον τομέα των ηλεκτρονικών κάθε είδους, η Apple είναι μια από τις κορυφαίες, αν όχι η πρώτη με την πιο αδιαμφισβήτητη εμπειρία στην κατασκευή συσκευών ποιότητας.
H Google από την άλλη έχει ανάμικτα αποτελέσματα: το Nexus smartphone της για παράδειγμα, είναι αρκετά καλό προϊόν, αλλά όχι ευρέως αποδεκτό. Κι όσον αφορά τα περίφημα έξυπνα γυαλιά της Google Glass, ήταν μια παταγώδης αποτυχία. Πιθανότατα καμία άλλη εταιρία τεχνολογίας δεν είναι στο συνδυασμό υλικού – λογισμικού όσο η Apple.
• Απαράμιλλη ολοκλήρωση
Τα προϊόντα της Apple είναι τόσο πετυχημένα και αποδεκτά λόγω της απαράμιλλης ολοκλήρωσής τους μεταξύ στο υλικό και το λογισμικό όπως είπαμε παραπάνω. Όταν κατασκευάζει κανείς και το υλικό και το λογισμικό, οι χρήστες δε χρειάζεται να ανησυχούν για προβλήματα που θα εμφανιστούν μεταξύ διαφοροποιήσεων ανάμεσα σ’ αυτά τα δύο.
Σκεφθείτε πώς θα είναι να μη μπορεί κανείς να στρίψει το αυτοκίνητό του γιατί οι οδηγοί λογισμικού είναι ασύμβατοι με το υπόλοιπο σύστημα ή να μη μπορεί να φρενάρει γιατί κάποιο υπο-πρόγραμμα που αφορά τα φρένα δεν είναι συμβατό με την έκδοση του λειτουργικού του υπόλοιπου αυτοκινήτου! Αυτό δε συμβαίνει με τα προϊόντα της Apple.
• Η Πλατφόρμα CarPlay δεν αρκεί
Η πλατφόρμα CarPlay της Apple δεν εξελίσσεται αρκετά γρήγορα ώστε να γίνει ευρέως αποδεκτή. Και γιατί πολύ λίγοι κατασκευαστές αυτοκινήτων την προσφέρουν ενσωματωμένη στα μοντέλα τους, και γιατί στην πραγματικότητα δεν προσφέρει και κάτι ιδιαίτερα αξιόλογο στην εμπειρία οδήγησης (κάτι που έχει να κάνει με τη σπουδαιότητα της ολοκλήρωσης υλικού και λογισμικού που αναφέραμε παραπάνω). Είναι σίγουρα ένα πρώτο βήμα, αλλά δε μπορεί να είναι η μοναδική συμβολή της Apple στον τομέα της αυτοκίνησης.
Γιατί ένα αυτοκίνητο από την Apple μπορεί να είναι μια καταστροφική ιδέα;
• Τα αυτοκίνητα δεν είναι ο τομέας της Apple
Είναι πια αποδεδειγμένο πέραν πάσης αμφιβολίας ότι μια εταιρία τεχνολογίας θα είναι καλό να καταγίνεται με αυτόν τον τομέα στον οποίο ξεχωρίζουν και να μένουν εκεί. Και η αυτοκίνηση είναι ένας τομέας που δε θα μπορούσε να είναι πιο ξένος για την Apple.
Σίγουρα τα αυτοκίνητα, όσο πάνε αποκτούν όλο και περισσότερες ηλεκτρονικές μονάδες και συνδέσεις – πράγματα που για την Apple είναι γνωστά χωράφια – αλλά η εξειδίκευσή της είναι στον τομέα των υπηρεσιών γραφείου και της διασκέδασης κι όχι σε μηχανήματα που προσφέρουν υπηρεσίες και είναι βοηθητικά σε άλλες όπως είναι το αυτοκίνητο, και που γι’ αυτό το λόγο έχουν μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία.
• Η αξιοπιστία του λογισμικού είναι κρίσιμης σημασίας
Έχει γίνει αρκετή συζήτηση τελευταία όσον αφορά την πτώση ποιότητας και αξιοπιστίας σε κάποια είδη λογισμικού της Apple. Και, παρόλο που οι χρήστες των υπολογιστών και κινητών της εταιρίας μπορούν να βρουν διάφορες λύσεις γι’ αυτά, δεν υπάρχουν ωστόσο περιθώρια σφάλματος στο λογισμικό ενός αυτοκινήτου. Ένας δυσλειτουργικός υπολογιστής δεν απειλεί κανενός τη ζωή, ένα δυσλειτουργικό πρόγραμμα αυτοκινήτου όμως, μπορεί να αποβεί μοιραίο.
• Οι υπηρεσίες του Σύννεφου και των Χαρτών της Apple δεν είναι αλεξίσφαιρες
Η υπηρεσία Χαρτών της Apple, που σίγουρα θα χρησιμοποιηθεί για να οδηγεί το έξυπνο αυτοκίνητό της, είναι γνωστή για τα προβλήματα που έχει. Και παρόλο που συνεχώς βελτιώνεται, εξακολουθεί να μη μπορεί να συγκριθεί με το Google Maps. Και το iCloud, που σίγουρα θα είναι το επίκεντρο της διαδικτυακής σύνδεσης του αυτοκινήτου, συχνά πυκνά βγαίνει εκτός σύνδεσης.
• Τα αυτοκίνητα είναι προϊόντα όπου παίζονται ζωές
Ένα iPhone που δε λειτουργεί μπορεί να μας φαίνεται ζήτημα ζωής ή θανάτου, αλλά δεν είναι. Ένα έξυπνο αυτοκίνητο και μάλιστα ένα που είναι αυτοκινούμενο όμως, είναι. Παρόλο που η Apple δημιουργεί συσκευές υψηλής ποιότητας και ολοκλήρωσης, δεν έχει την εμπειρία κατασκευής ενός προϊόντος που στην κυριολεξία θα μπορούσε να απειλήσει τη ζωή του κατόχου του με μια δυσλειτουργία του (εξαιρούνται ίσως οι μπαταρίες iPhone που παίρνανε φωτιά, lol).
Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε εντελώς νέους τρόπους προσέγγισης, δοκιμών, αντίληψης, αντιμετώπισης προβλημάτων, σχεδίασης κλπ. Πρόκειται για τη διαφορά φιλοσοφίας που αναφέραμε παραπάνω.
• Το ζήτημα της κουλτούρας
Η Apple, στην τελική, δεν παύει να είναι μια εταιρία τεχνολογίας της Silicon Valley, με όλα όσα αυτό σημαίνει για το τι περιμένει από τους υπαλλήλους της και το τι περιμένουν εκείνοι από αυτήν. Η κουλτούρα της αυτοκίνησης όμως, περιέχει περισσότερα κοινά με τα εργοστάσια αμαξών του 19 αιώνα παρά με μια εταιρία τεχνολογίας του 21ου.
Αν η Apple επιμένει στο να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο, τότε μπαίνει σε μια βιομηχανική κουλτούρα εντελώς ξένη και αντίθετη προς το DNA της. Και οι αντιτιθέμενες κουλτούρες που μάχονται μεταξύ τους, έχουν αποβεί η ταφόπλακα για πολλά πρότζεκτ που φαίνονταν πολλά υποσχόμενα
από Elichord