PHASEONE XF 100MP: Μια κάμερα που αλλάζει τα δεδομένα στη φωτογραφία

2148fa2dc702819c9c7d6b8237ccb5bf 029
blog banner ired inner pages

Είναι μερικές φορές που η τεχνολογία προχωράει με εντυπωσιακά άλματα. Αυτό έγινε με την 100 megapixel κάμερα της PHASEONE.

Η PHASEONE έφτιαξε μια κάμερα που απευθύνεται σε επαγγελματίες φωτογράφους (ή «τρελούς» χομπίστες) και πάει τα δεδομένα της φωτογράφισης ένα βήμα (τεράστιο) μπροστά.

Μέχρι τώρα, ξέραμε ότι τα megapixel από μόνα τους δεν έκαναν την καλή κάμερα (κι αυτό συνεχίζει να αληθεύει). Αλλά είναι μερικές εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα και μια τέτοια είναι η XF 100MP. Η XF 100MP είναι μια κάμερα μεσαίου φορμά (medium-format) με αισθητήρα των 100 megapixel που αποδεικνύει ότι μερικές φορές είναι αυτές οι εξαιρέσεις που αξίζουν.

Δείτε ακόμη: Light: μια παράξενη, αλλά και πανέξυπνη ιδέα στη φωτογραφία

Πριν προχωρήσουμε όμως, θα εξηγήσουμε για τους λιγότερο γνώστες του χώρου, τι είναι οι κάμερα medium-format. Την (όχι και τόσο) παλιά εποχή του φιλμ, όλες οι συνήθεις φωτογραφικές μηχανές – ακόμη και οι καλές και ακριβές – έπαιρναν φιλμ των 35mm. Όσοι ασχολήθηκαν τότε έστω και λίγο με τη φωτογραφία, θα θυμούνται τα ρολά των φιλμ με τις 12, 24 ή 36 πόζες σε διάφορες τιμές ASA (100-400). Για τους επαγγελματίες του χώρου όμως, που ήθελαν το κάτι (ή μάλλον το πολύ) παραπάνω, υπήρχαν και οι μηχανές μεσαίου φορμά που έπαιρναν τότε το φιλμ των 120mm. Η διαφορά των δύο φιλμ φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία (με το 120άρι να είναι αριστερά και το 35άρι δεξιά).

100mp camera 02

Όπως μπορείτε να καταλάβετε από τη σχεδόν διπλάσια διαφορά μεγέθους, το 120άρι μπορούσε να τραβήξει πολύ ανώτερες φωτογραφίες, με πολύ περισσότερη λεπτομέρεια, καθώς μπορούσε να καταγράψει πολύ περισσότερο διερχόμενο φως από το φακό, σε σχέση με το 35άρι. Αυτός ήταν και ο λόγος που οι επαγγελματίες στο χώρο της φωτογραφίας (που μπορούσαν να τα «σκάσουν») είχαν τέτοιες μηχανές. Μόνο μειονέκτημα για το 120άρι, ήταν ότι τραβούσε μόνο μέχρι 12 πόζες, αλλά αυτό ήταν αδιάφορο για έναν επαγγελματία που αναζητούσε την απόλυτη ποιότητα. Έτσι, ονόματα όπως αυτό της Hasselblad και Rollei ήταν (και παραμένουν) θρυλικά και συνώνυμα του απόλυτου.

100mp camera 03 04

Από τότε, κύλησε νερό στ’ αυλάκι, περάσαμε στο ψηφιακό φιλμ (αισθητήρας CMOS) και τα megapixel μπήκαν στη ζωή μας για να μείνουν. Το 35άρι αντικαταστάθηκε με τον αισθητήρα (τη λεγόμενη ψηφιακή πλάτη), οι φωτογραφίες αποθηκεύονται σε κάποιου είδους μνήμη (συνήθως κάρτα sd) και τα μεγέθη των αισθητήρων διαφέρουν ανάλογα με την αξία και ποιότητα της κάμερας. Πληροφοριακά να αναφέρουμε ότι, όσο πιο καλή και ακριβή η κάμερα, τόσο πιο μεγάλο το μέγεθος του αισθητήρα με μεγέθη που κυμαίνονται από το πλάτος ενός νυχιού μέχρι τα πλήρη 35mm ενός «πλήρους μεγέθους» αισθητήρα στις ακριβές DSLR.

Δείτε ακόμη: Σύγκριση ποιότητας βίντεο: 4K iPhone 6S vs Nikon DSLR των 3.000

Αυτός είναι και ο λόγος που τα megapixel δεν παίζουν και τόσο ρόλο. Αν ο αισθητήρας CMOS είναι μικρού μεγέθους, τότε, όσα megapixel κι αν έχει, δεν μπορεί να καταγράψει το φως που φέρνει ο φακός, αλλά θα παράγει ψηφιακό θόρυβο (το γνωστό «χιόνι» που βλέπουμε ιδιαίτερα σε σκοτεινές φωτογραφίες).

Αντίθετα, ένας αισθητήρας με πλάτος 35mm και πολλά megapixel, θα παράγει έργα τέχνης. Για παράδειγμα, η διαφορά σε μια φωτογραφία που έχει παρθεί με αισθητήρα 25 megapixel τύπου APS/C (2/3 του πλήρους 35mm) και με αισθητήρα πάλι των 25 megapixel που είναι «φουλ» 35mm έχει πολύ μεγάλη διαφορά. Και να σκεφτείτε ότι και τους δύο αισθητήρες θα τους βρείτε μόνο σε καλές DSLR κάμερες.

Έτσι λοιπόν, ήταν θέμα χρόνου να βγει και το ψηφιακό αντίστοιχο του φιλμ των 120mm, μεσαίου φορμά. Και μπορείτε, μετά από όσα είπαμε, να καταλάβετε τι θαύματα μπορεί να αναπαράγει ένας αισθητήρας μεγέθους 120mm με 100 megapixel στο «οπλοστάσιό» του. Πλαισιώστε το σύνολο με επαγγελματικούς φακούς κορυφαίας ποιότητας και απόδοσης και «έδεσε το γλυκό».

Αυτό έκανε η PhaseOne, και δημιούργησε την XF 100MP. Ο αισθητήρας CMOS σχεδιάστηκε σε συνεργασία, και με τη βοήθεια της Sony προκειμένου να μπορεί να συλλάβει αυτό που βλέπει ο φακός με απερίγραπτη λεπτομέρεια. Παράγει εικόνες με εύρος φάσματος 16-bit ανά κανάλι (RGB), σε σχέση με τα 8-bit που παράγουν οι «συνήθεις» μηχανές, αλλά και με 14-bit για μεγαλύτερη ταχύτητα. Στα 16-bit, η PhaseOne ισχυρίζεται, ότι οι φωτογραφίες που συλλαμβάνονται έχουν «μια φυσική αίσθηση στην υφή και την τονικότητα». Επίσης έχει δυναμικό εύρος 15 «στοπ», κάτι που την κάνει ιδανική στο να καταγράψει και την πιο ελάχιστη ένταση φωτός σε οποιαδήποτε κατάσταση φωτισμού, υψηλού ή χαμηλού. (Για να καταλάβετε τη διαφορά 8-bit και 16-bit, θα μπούμε απλά ότι στα 8-bit έχουμε 256 διαβαθμίσεις αποχρώσεων, ενώ στα 16-bit, έχουμε 64.000 διαβαθμίσεις).

100mp camera 05

Δείτε ακόμη: Review: Sony Cybershot QX-100

Η XF 100MP μπορεί να παράγει πεντακάθαρες εικόνες από ISO 50 μέχρι ISO 12.800 (για πολύ σκοτεινές σκηνές). Για παράδειγμα, οι περισσότερες DSLR αρχίζουν να έχουν προβλήματα μετά το ISO 3.000 (παρουσιάζεται «χιόνι» σε σκοτεινές σκηνές). Επιπλέον, έχει δυνατότητα για λήψεις με ανοιχτό διάφραγμα διαρκείας 60 λεπτών(!). Για να καταλάβετε τις σημαίνει αυτό, θα πούμε ότι σε άλλες (καλές) κάμερες τέτοιοι χρόνοι χρησιμοποιούνται μόνο για αστροφωτογράφηση και πάντα με ειδικούς φακούς και ειδικά Remote που κρατάνε το διάφραγμα ανοιχτό – ποτέ σε κανονικές σκηνές. Άσε που συνήθως οι περισσότερες δεν ξεπερνάνε τα πέντε λεπτά συνεχούς χρόνου.

100mp camera 06

Όσον αφορά τους φακούς, η XF 100MP συνοδεύεται από τους κορυφαίους φακούς της Schneider Kreuznach ειδικά σχεδιασμένους γι’ αυτήν. Η Schneider Kreuznach είναι μια Γερμανική εταιρία οπτικών υψηλής ευκρίνειας και οι φακοί της τύπου Leaf Shutter είναι από τους κορυφαίους στον κόσμο. Το σύστημα σταθεροποίησης, ειδικό για φωτογράφηση υπέρ-υψηλής ανάλυσης, χρησιμοποιεί την τεχνολογία EFCS (Electronic First Curtain Shutter – Ηλεκτρονικό Διάφραγμα Πρώτης «Κουρτίνας»). Μέσω αυτού, επιτυγχάνεται πολύ μεγαλύτερη μείωση των πιθανών κραδασμών χάρις στην μείωση της εξάρτησης από μηχανικά μέρη και κινήσεις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται μια πολύ υψηλότερη ευκρίνεια σε σχέση με τις κλασικές κάμερες, ειδικά όταν αιτούνται πολύ χαμηλές ταχύτητες φωτογράφησης και ανοιχτά διαφράγματα. Η τεχνολογία EFCS χρησιμοποιεί την Καθυστέρηση Δόνησης (Vibration Delay) μεταξύ άλλων, για να επιτύχει κάτι τέτοιο.

100mp camera 07

Μαζί με το hardware, η PhaseOne δημιούργησε και το software που συνοδεύει μια τέτοια μηχανή με πρώτο από όλα το νέο φορμά των αρχείων που θα μπορούν να αποθηκεύσουν τις φωτογραφίες της μηχανής (που είναι όπως είπαμε 16-bit) και αποδίδει τις πλήρεις πληροφορίες της φωτογραφίας χωρίς απώλειες συμπίεσης (lossless).

Το κόστος της κάμερας είναι $49.000 (μόνο) και, όπως καταλαβαίνετε, απευθύνεται σε επαγγελματίες που θα θεωρήσουν την αγορά της επένδυση για τη δουλειά τους. Δείτε παρακάτω δείγματα φωτογραφιών.

100mp camera 08 09

Δείτε βίντεο:

Δείτε ακόμη: 9 κόλπα για επαγγελματικές φωτογραφίες

από Elichord

RELATED PROJECTS