Εάν στις 19 Σεπτεμβρίου, περνούσε κάποιος από τη γωνία 57ης και 5ης λεωφόρου στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, θα παρατηρούσε εκατοντάδες κόσμου να βρίσκεται σε σειρά γύρω από έναν γυάλινο κύβο και κάμερες από διάφορα τηλεοπτικά δίκτυα να καταγράφουν το γεγονός.
Όχι δεν πρόκειται για διαδήλωση, είναι μία συνηθισμένη ημέρα διάθεσης της νέας συσκευής iPhone, στην προκειμένη περίπτωση, του iPhone 6. To ίδιο σκηνικό αναμένεται να επαναληφθεί σε λίγους μήνες κατά τη διάθεση του APPLE WATCH, της wearable συσκευής της Apple.
Το κατάστημα λιανικής πώλησης “Γυάλινος κύβος” της Apple στην 5η λεωφόρο, μπροστά στο κτίριο της GM, αν και δεν έχει κλείσει ακόμη 10ετία, είναι ήδη ένα από τα πιο γνωστά και επιτυχημένα σημεία πώλησης παγκοσμίως.
Όμως, λίγοι γνωρίζουν το παρασκήνιο δημιουργίας του, καθώς κάποιος έβαλε το μεγάλο στοίχημα της ζωής του, ώστε να λύσει ένα σημαντικό πρόβλημα – επειδή γνώριζε πολύ καλά πως να χειριστεί τα mind games με τον Steve Jobs.
Η ιστορία αρχίζει το 2003 όταν ο μεγιστάνας ακινήτων Harry Macklowe, κάνοντας χρήση δανειακών κεφαλαίων ύψους, 1,4 δις δολαρίων, αγοράζει το επιβλητικό κτίριο της GM. Η πρώτη ανησυχία του ήταν η εκμετάλλευση της έως τότε “προβληματική πλατείας”, ενός ανοιχτού χώρου ο οποίος εκτεινόταν από την είσοδο του κτιρίου, έως την 5η λεωφόρο.
Ο Macklowe είχε την αίσθηση πως εάν ήθελε να μετασχηματίσει το ιστορικό κι επιβλητικό ερείπιο, σε ένα ζωντανό κέντρο εμπορίου, θα έπρεπε να εντάξει με κάποιον τρόπο, την Apple. H εταιρεία Apple και ο διευθύνων σύμβουλος Steve Jobs, ήθελε από καιρό να δημιουργήσει ένα μεγάλο κατάστημα – ναυαρχίδα της αλυσίδας λιανικής – στο Μανχάταν.
Ο George Blankenship, αντιπρόεδρος ακινήτων της Apple, κλήθηκε μαζί με τον Jobs σε συνάντηση, το Νοέμβριο του 2003. Ο Steve Jobs εμφανίστηκε φορώντας το γνώριμο μαύρο ζιβάγκο και το τζιν παντελόνι ήταν εκπληκτικός – μας εξιστορεί ο Macklowe. H ομάδα της Apple άρχισε να συζητάει για ένα κατάστημα ναυαρχίδα όπου θα έπρεπε να είναι εντυπωσιακό από κάθε άποψη και το οποίο θα ήταν ανοιχτό 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα (24/7).
Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν ο πολυετής συνεργάτης διακόσμησης του Macklowe, Dan Shannon και οι αρχιτέκτονες Peter Q. Bohlin and Karl Backus από το αρχιτεκτονικό γραφείο Bohlin Cywinski Jackson, οι οποίοι είχαν σχεδιάσει το Apple Store στο Soho.
Όσα συνέβησαν στη συνάντηση αυτή, σηκώνουν πολύ συζήτηση. Ποιος είχε την ιδέα να δημιουργήσουν ένα κτίριο με ύψος 9 μέτρα από γυαλί σε σχήμα κύβου, τον μικρότερο ουρανοξύστη στον κόσμο, κατά λέξη “smallest skyscraper”, στη μέση της πλατείας;
Ένα αχρησιμοποίητο υπόγειο για σχεδόν 40 χρόνια, το οποίο είχε προκαλέσει πονοκεφάλους στους ιδιοκτήτες, θα μεταμορφωνόταν αναμφισβήτητα στο πιο διάσημο σημείο λιανικής πώλησης στον κόσμο.
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό σύμφωνα με τους 4 ανθρώπους που ήταν στο τραπέζι, Macklowe, Backus, Bohlin, and Shannon, είναι πως ο “γυάλινος κύβος” είναι “πνευματικό τέκνο” του αείμνηστου Steve Jobs. Χρειάστηκε μισή ώρα συζήτηση για να κλειστεί η συμφωνία.
Στη συνέχεια ο Macklowe έπρεπε να πάρει έγκριση από την Επιτροπή σχεδιασμού της πόλης, ώστε να τοποθετήσει ένα γυάλινο κύβο, στη μέση της πλατείας.
Στη 19 Μαΐου του 2006, ο κύβος της Apple άνοιξε τις πόρτες του υποδεχόμενος μεγάλες ουρές πελατών και τουριστών. Ο κύβος ολοκληρώθηκε με την προσθήκη ενός γυάλινου ανελκυστήρα, και κυκλικές γυάλινες σκάλες μεταφέροντας τα πλήθη στο υπόγειο.
Η Apple πραγματικά δεν είχε ιδέα τι επρόκειτο να συνεισφέρει στην εταιρεία το συγκεκριμένο κατάστημα. Τον πρώτο χρόνο όπως μας αφηγείται ο Macklowe, έκανε τζίρο 1 εκατομμύριο δολάρια ανά ημέρα κατά μέσο όρο.
Το κατάστημα προσέλκυσε τον πρώτο χρόνο πάνω από 50.000 επισκέπτες την εβδομάδα, κάτι που ενισχύθηκε τα επόμενα χρόνια. Παρότι το πολυόροφο κτίριο είναι γνωστό ως το κτίριο της GM, εν τούτοις αρκετοί το έχουν μετονομάσει ως “κτίριο της Apple”.
από DINFUN