Προσοχή! Το Android σας παρακολουθεί μέσω υπερήχων!

ab0a900574424ad987929b81b9c55241 f1d
blog banner ired inner pages

Ερευνητές του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Brunswick της Γερμανίας ανακάλυψαν ότι πάμπολλες εφαρμογές του Android χρησιμοποιούν πομπούς υπερήχων για να παρακολουθούν τους χρήστες εν αγνοία τους.

Τα τελευταία χρόνια, οι διαφημιστικές εταιρίες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν μια τεχνολογία που λέγεται υπερηχητική παρακολούθηση μέσω συσκευής (ultrasound cross-device tracking – uXDT), για να παρακολουθούν τους χρήστες και να δημιουργούν αναλυτικά προφίλ του καθενός από εμάς.

Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Brunswick αρχικά ανακάλυψε έξι μόνο εφαρμογές που χρησιμοποιούσαν αυτή την τεχνολογία τον Απρίλιο του 2015. Μέχρι το Δεκέμβριο, ο αριθμός των εφαρμογών ανέβηκε στις 39. Σε μια πιο πρόσφατη έρευνα, ανακάλυψαν οι ερευνητές ότι 234 εφαρμογές του Android παρακολουθούσαν τους χρήστες μέσω της τεχνολογίας uXDT και ο αριθμός συνεχίζει να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Επίσης ανακάλυψαν ότι 4 από τα 35 εμπορικά καταστήματα που ερευνήθηκαν σε δύο διαφορετικές πόλεις, χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία για να παρακολουθούν τους πελάτες τους!

Πώς λειτουργεί το uXDT

Ο τρόπος που λειτουργεί το uXDT είναι ότι οι διαφημιστικές ενσωματώνουν στις διαφημίσεις τους που παίζουν σε ράδιο, TV κλπ, υπερήχους στην περιοχή συχνοτήτων 18-20kHZ και τα smartphone μέσω των μικροφώνων τους συλλαμβάνουν αυτούς τους ήχους. Ο συνδυασμός όλων αυτών των συσκευών πληροφορεί τους διαφημιστές ποιες διαφημίσεις ακούνε οι χρήστες, ποιες συσκευές smartphone έχουν, ποια είναι η τοποθεσία τους και έναν αριθμό από άλλες πληροφορίες που είναι χρήσιμες στη διαφημιστική εταιρία ώστε να αποκτήσει γνώση για τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις του εκάστοτε χρήστη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι υπερηχητικές αυτές συχνότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν προκειμένου να άρουν την ανωνυμία των χρηστών του γνωστού VPN browser, Tor. Οι χρήστες που χρησιμοποιούν τον Tor για την περιήγησή τους στο Διαδίκτυο προκειμένου να έχουν ανωνυμία, τη χάνουν όταν εγκαταστήσουν στις συσκευές τους εφαρμογές που εμπεριέχουν κώδικα ο οποίος μπορεί να αναγνωρίσει αυτά τα υπερηχητικά κύματα των διαφημίσεων.

Επί του παρόντος, η υπερηχητική αυτή παρακολούθηση δεν είναι τόσο επικίνδυνη όσο θα μπορούσε να είναι για το απόρρητο των χρηστών, επειδή πρέπει κανείς να έχει ανοιχτή την εφαρμογή που μπορεί να αναγνωρίσει αυτού του είδους τους υπερήχους. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει.

Επίσης πρέπει να έχει δώσει την άδεια ηχογράφησης στην εν λόγω εφαρμογή όταν αυτό του ζητηθεί από το σύστημα αδειοδότησης της συσκευής του (RECORD_AUDIO permission) – αλλά και αυτό μπορεί να αλλάξει, καθώς μπορούν να δημιουργηθούν εφαρμογές που μπορούν να πάρουν την άδεια αυτή χωρίς να ενημερώσουν. Το σύνηθες όμως είναι, να μην δίνουν ιδιαίτερη σημασία οι χρήστες ως προς το τι επιτρέπουν και τι όχι σε μια εφαρμογή, και τα επιτρέπουν όλα πάντοτε. Ως εκ τούτου, η άδεια για εγγραφές, όταν ζητηθεί, ενεργοποιείται πάντα.

Αν κάτι τέτοιο αρχίσει να γίνεται «της μόδας» σαν πρακτική εκ μέρους των διαφημιστικών, τότε είναι σίγουρο ότι θα προσχωρήσουν σε αυτήν και μεγάλες δημοφιλείς εφαρμογές με εκατομμύρια χρήστες. Και κάτι τέτοιο, θα κάνει την υπερηχητική παρακολούθησή μας αδύνατο να αποφευχθεί στο μέλλον, ειδικά αν μεγάλες εταιρίες που ζουν από τις διαφημίσεις, όπως η Google, δεν θέσουν περιορισμούς σε ένα τέτοιο είδος πρακτικής.

Παρεμπιπτόντως, αυτός είναι και ο λόγος που έγινε τόσο μεγάλη φασαρία για να περάσουμε με το ζόρι από την αναλογική στη ψηφιακή τηλεόραση, επειδή εκεί ο τρόπος αυτός παρακολούθησης χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια και βοηθάει ιδιαίτερα, όχι μόνο τις διαφημιστικές, αλλά και τα ίδια τα κανάλια ώστε να ξέρουν ακριβώς πόση ακροαματικότητα έχουν οι εκπομπές τους, τις προτιμήσεις των χρηστών, τις τάσεις της αγοράς (ποιες διαφημίσεις παρακολουθούνται) και άλλα πολλά κι έτσι να γίνεται η καταγραφή του αγοραστικού προφίλ και των προτιμήσεων των τηλεθεατών.

Αυτό που ο Τζωρτζ Όργουελ δεν είχε προβλέψει είναι ότι θα χρησιμοποιούμε μόνοι μας την κάμερα που θα μας παρακολουθεί και σαν αντάλλαγμα θα ζητάμε μόνο μερικά «like-?».

Γι’ άλλη μια φορά, καλώς ήλθατε στον θαυμαστό καινούριο κόσμο.

Δείτε ακόμη: Έρχονται οι πιστωτικές κάρτες με δαχτυλικό αποτύπωμα 

από Elichord

RELATED PROJECTS