Η εφαρμογή της Uber, της δημοφιλούς υπηρεσίας μεταφορών, ήταν ανέκαθεν στο μικροσκόπιο των ειδικών ασφαλείας, λόγω κάποιων σοβαρών ζητημάτων παραβίασης της ιδιωτικότητας των χρηστών. Αυτά τα ζητήματα λύθηκαν το έτος που μας πέρασε. Οι New York Times δημοσίευσαν κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες ως προς το πώς προέκυψε η συμμόρφωση των δημιουργών της εφαρμογής, κυρίως όμως ως προς τον τρόπο που αυτοί προσπάθησαν να εξαπατήσουν το τμήμα ελέγχου εφαρμογών της Apple.
H Uber ήθελε να ενσωματώσει στην εφαρμογή της για τις συσκευές iPhone ένα μικρό μέρος κώδικα ανά συσκευή, με τελικό σκοπό την αναγνώριση κάθε συσκευής και χρήστη ξεχωριστά από την εταιρεία. Κάτι σαν “ταυτότητα”, ανά συσκευή. Αυτή η τεχνική στην “πιάτσα” ονομάζεται “fingerprinting”. Όμως, τουλάχιστον με τη χρήση της τεχνικής του επιπρόσθετου κώδικα, κάτι τέτοιο δεν θα πληρούσε τους κανόνες του App Store της Apple.
Τι έκαναν λοιπόν οι μηχανικοί της Uber; Δημιούργησαν έναν εικονικό “φράχτη”, ο οποίος κάλυπτε στο “εσωτερικό” του τα κεντρικά γραφεία της Apple, στο Cupertino. Όσοι χρήστες της εφαρμογής της κινούνταν μέσα ή πέριξ του “φράχτη”, δηλαδή όσοι εργάζονταν στην Apple, εξαιρούνταν από τις πρακτικές της Uber. Δηλαδή, η εφαρμογή είχε ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο, που εξαιρούσε από την εγκατάσταση του επιπρόσθετου κώδικα τις συσκευές των εργαζομένων της εταιρείας, άρα, οι τεχνικοί της Apple δεν μπορούσαν να “δουν” τη μέθοδο “fingerprinting” στις συσκευές τους, ή στις δοκιμαστικές συσκευές εντός των γραφείων της Apple.
Όμως, τελικά, έστω και σε δεύτερο χρόνο, οι μηχανικοί της Apple ανακάλυψαν την πρακτική αυτή. Ο Tim Cook, κάλεσε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Uber, Travis Kalanick, σε συνάντηση στα γραφεία της Apple. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, ο Tim άνοιξε την κουβέντα ως εξής: “Λοιπόν, άκουσα πως έχετε αγνοήσει κάποιους από τους κανόνες μας”.
Διαβάστε επίσης: Report: με 3GB Ram και τα τρία νέα iPhones
Φυσικά, αμέσως μετά, απαίτησε τη συμμόρφωση της εφαρμογής της Uber με τους κανόνες που ισχύουν για όλους τους developers και απείλησε ευθέως τον Travis Kalanick πως αν αυτό δεν γίνει, η εφαρμογή θα αφαιρεθεί από το App Store. Το ρεπορτάζ αναφέρει:
Εκείνη η στιγμή ήταν πολύ έντονη για τον Kalanick. Αν η εφαρμογή του αφαιρούνταν από το App Store, θα χανόταν η πρόσβαση σε εκατομμύρια πελάτες, κατόχους συσκευών iPhone. Επί της ουσίας θα καταστρεφόταν το μοντέλο λειτουργίας της Uber.
Αν και ακόμα υπάρχουν κάποιες αναφορές σχετικά με τον χειρισμό της ιδιωτικότητας των πελατών της Uber, το συγκεκριμένο ζήτημα διευθετήθηκε οριστικά και άμεσα. Πλέον, η εφαρμογή της Uber δεν εγκαθιστά επιπρόσθετο κώδικα στις συσκευές των πελατών της και πληροί τους κανόνες και τις προϋποθέσεις του App Store.
Δυο λόγια (καθαρά υποκειμενικά, εκφράζουν μόνο τον συντάκτη)
Ανέκαθεν υποστήριζα τον ανταγωνισμό σε όλα τα επαγγέλματα και κατ΄ επέκταση την προσπάθεια της Uber να μπει στην αγορά των μετακινήσεων στις πόλεις. Πιστεύω πως η τεχνολογία μπορεί να δώσει λύσεις και ως προς την ποιότητα των καθημερινών μετακινήσεών μας, αλλά και ως προς το τελικό κόστος τους.
Η υπηρεσία πολεμήθηκε άγρια. Τα απανταχού συμφέροντα θεώρησαν πως η Uber θα “χάλαγε την πιάτσα” και αιτιολογούσαν τις ενστάσεις τους (ή και τις απειλές τους θα προσέθετα) αναφέροντας συνεχώς ζητήματα ασφαλείας. Προφανέστατα, όσο και αν υπήρχαν ζητήματα ασφαλείας, το (επαγγελματικό) κατεστημένο προσπαθούσε να κρατήσει με νύχια και με δόντια ένα περιβάλλον χωρίς ανταγωνισμό, με τελικό σκοπό τη διατήρηση της πελατείας του χωρίς το ίδιο να βελτιωθεί, να γίνει δηλαδή ανταγωνιστικότερο.
Όμως, η χρήση τέτοιων πρακτικών, με βρίσκει απόλυτα “απέναντι”. Προσωπικά, δεν θα προτείνω πλέον σε κανέναν τη λύση της Uber. Το ότι κάποιοι στηρίζουμε το άνοιγμα της (κάθε) αγοράς, δεν σημαίνει αυτόματα πως είμαστε διατεθειμένοι και να ανεχτούμε και τέτοιες απαράδεκτες πρακτικές. Εξάλλου, υπάρχουν και άλλες λύσεις, πιο διαχρονικές και με ελληνικές “ρίζες”. Και προς το παρόν, προτιμώ αυτές.
Η παραβίαση της ιδιωτικότητάς μας είναι κάτι που σε κάποιο βαθμό συμβαίνει συνέχεια, ας μην κοροϊδευόμαστε. Αν θέλετε, είναι και ένας τρόπος για να προχωρήσει η τεχνολογία γρηγορότερα, για να γίνουν πιο προσωποποιημένες οι υπηρεσίες που στο μέλλον θα λαμβάνουμε. Όμως, η ηθική προσέγγιση είναι και το σημαντικό στοιχείο κάθε περίπτωσης. Ό,τι ισχύει για τους ανθρώπους, ισχύει και για τις εταιρείες. Ενημέρωσέ με και θα αποφασίσω αν θέλω να χρησιμοποιήσω τη λύση που μου προτείνεις. Το πιθανότερο είναι πως τελικά θα το κάνω. Αν προσπαθείς όμως να αποσπάσεις τα δεδομένα μου με τέτοιους τρόπους, απλά κατατάσσεσαι στα σκουπίδια.
Μπράβο Tim.
από Kostthem