Θα τετραγωνίσουμε τον κύκλο ή θα κυκλώσουμε το τετράγωνο; Η ιστορία πίσω από τα στρογγυλεμένα τετράγωνα της Apple.
Με πολύ μικρές εξαιρέσεις – μια από αυτές είναι το Apple Music – κάθε σχεδιαστική προσέγγιση της Apple έχει επεξεργαστεί προσεκτικά και με μεγάλη σημασία στη λεπτομέρεια. Και, όπως πολλοί ξέρουμε, η τύπου λέιζερ εστίαση της Apple στη λεπτομέρεια τόσο του hardware, όσο και του software, μπορεί να φτάσει τα επίπεδα της ψύχωσης.
Αλλά όταν μιλάμε για το iPhone – το καμάρι του στέμματος του Steve Jobs – και το πιο κερδοφόρο τεχνολογικό προϊόν που βγήκε από τα σπλάχνα του τεχνολογικού γίγαντα του Cupertino, τότε η Apple περνάει σε άλλα επίπεδα αυτοσυγκέντρωσης (τουλάχιστον μέχρι προσφάτως). Είναι και ο λόγος που ένα πρώην ανώτερο στέλεχος της Apple, ο Scott Forstall, καυχήθηκε κάποτε ότι κρατάει πάντα μια λούπα κοσμηματοπώλη στο γραφείο του (ο μεγεθυντικός φακός που βάζουν στο ένα μάτι), για να μπορεί να ελέγχει λεπτομερώς το κάθε pixel του κάθε εικονιδίου.
Με όλα αυτά και άλλα πολλά, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές αποφάσεις του πρωτότυπου iPhone ήταν η απόφαση να χρησιμοποιηθούν στρογγυλεμένα στις άκρες τετράγωνα για τα εικονίδια του iOS. Μια σχεδίαση που παραμένει σταθερή μέχρι σήμερα. Δεν ήταν καθόλου τυχαία επιλογή: ο Steve Jobs ήταν ανέκαθεν λάτρης των απαλά στρογγυλεμένων τετραγώνων για περισσότερα από 20 χρόνια πριν τη σύλληψη και κατασκευή του iPhone.
Δείτε ακόμη: iPhone SE Η ισχυρή ζήτηση αλλάζει τη στρατηγική σχεδίαση της Apple
Αν πάμε πίσω στις αρχές του ’80, τότε που η Apple εργαζόταν πάνω στο Apple Lisa, ο Steve Jobs είχε πάθει μια μικρή ψύχωση με τα στρογγυλεμένα τετράγωνα. Σε μια αφήγηση του Andy Hertzfeld στο Folklore, ο Jobs συνεχώς «στοίχειωνε» των αρχι-μηχανικό λογισμικού της Apple, Bill Atkinson, να σχεδιάσει λογισμικό που θα μπορούσε να αναπαράγει στρογγυλεμένα τετράγωνα στην οθόνη. Εκείνο τον καιρό, ο Atkinson είχε εξελίξει ένα λογισμικό που μπορούσε να σχεδιάζει σχήματα ελλειπτικά ή κυκλικά.
«Όμως κάτι ενοχλούσε τον Jobs. ‘Λοιπόν, οι κύκλοι και οι ελλείψεις είναι ωραία, αλλά πώς θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε στρογγυλεμένα στις γωνίες τετράγωνα; Μπορούμε να το κάνουμε κι αυτό;’
‘Όχι, δεν υπάρχει τρόπος να το κάνουμε αυτό. Για την ακρίβεια θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο και δεν νομίζω ότι το χρειαζόμαστε.’ Νομίζω ότι ο Bill ήταν λίγο ενοχλημένος που ο Steve δεν ήταν ικανοποιημένος με τις ελλείψεις και ζητούσε περισσότερα.
Ο Steve ξαφνικά «τσίτωσε». ‘Τα στρογγυλεμένα στις γωνίες τετράγωνα βρίσκονται παντού: Απλά κοίταξε γύρω στο δωμάτιο αυτό!’ Και πράγματι υπήρχαν άφθονα από αυτά όπως ο πίνακας σημειώσεων και πολλά από τα γραφεία και τα τραπέζια. Μετά του έδειξε έξω από το παράθυρο. ‘Και κοίτα έξω, υπάρχουν ακόμη περισσότερα, σχεδόν όπου και να κοιτάξεις!’ Μάλιστα έπεισε τον Bill να κάνουν μια γρήγορη βόλτα γύρω από το τετράγωνο και του έδειχνε κάθε στρογγυλεμένο τετράγωνο που μπορούσε να βρει.»
Δείτε ακόμη: Η αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος χωρίς πλήκτρα έφτασε
Με τον Jobs να τον «παρενοχλεί» σε κάθε περίπτωση, ο Atkinson στρώθηκε στη δουλειά και τελικά βρήκε μια λύση ώστε το λογισμικό του να μπορεί να σχεδιάζει και στρογγυλεμένα τετράγωνα. Καθώς η εξέλιξη του Lisa (και μετέπειτα του Macintosh) συνεχίστηκε, όπως αφηγείται ο Hertzfeld, αυτά τα στρογγυλεμένα τετραγωνάκια «κατάφεραν να υπεισέλθουν σε πολλά και διαφορετικά τμήματα του interface του λειτουργικού και σύντομα έγιναν αναντικατάστατα».
Έτσι, όταν το iPhone εμφανίστηκε, πάνω από 25 χρόνια αργότερα, δεν ήταν και καμιά έκπληξη το να δούμε το iOS να έχει εικονίδια που ήταν τετράγωνα με στρογγυλεμένες γωνίες. Και, ακόμη περισσότερο, η σταθερή τάση της Apple για στρογγυλεμένες γωνίες φαίνεται και σε άλλες εφαρμογές της, όπως τα πλαίσια των μηνυμάτων, αλλά και στη σχεδίαση των συσκευών της.
Είναι αλήθεια ότι ένα περιβάλλον χρήσης με κανονικά τετράγωνα φαίνεται πολύ πιο «σκληρό» στην όψη. Γενικά μιλώντας, οι διάφοροι «γκουρού» της σχεδίασης, αλλά και ψυχολόγοι, λένε ότι υπάρχει κάτι πολύ πιο «καθησυχαστικό» και φιλικό στις στρογγυλεμένες γωνίες σε αντίθεση με τις μυτερές.
Το DesignModo παρατηρεί:
«Οι μυτερές γωνίες διασπούν τη σκέψη. Για να απεικονίσουμε μια σχεδίαση με μυτερές γωνίες, το μυαλό μας πηγαίνει από το σημείο Α στο Β μετά στο Γ και μετά στο Δ κ.ο.κ., μέχρι να συμπληρώσει τη διαδρομή. Έτσι λοιπόν, αν μιλάμε για τετράγωνα χρειάζονται 4 υπολογισμοί από το μυαλό μας για να το αναγνωρίσουμε σαν σχήμα. Με στρογγυλεμένες γωνίες όμως, η απότομη παύση από το ένα σημείο στο άλλο εξαφανίζεται και το μυαλό μας κάνει ένα και μόνο υπολογισμό καθώς τα μάτια απαλά σαρώνουν ολόκληρο το σχήμα.»
Αν το θέμα σχεδίασης και ψυχολογίας σας ενδιαφέρει περισσότερο μπορείτε να δείτε εδώ για περισσότερα.
Δείτε ακόμη: Ο σχεδιασμός στην εφαρμογή Σημειώσεις είναι διασκεδαστικός, δείτε πως
από Elichord