Μισείτε τις διαφημίσεις στο Internet; Να πώς θα τις μπλοκάρετε στο Safari του iOS 9.
Είναι αλήθεια πως οι διαφημίσεις είναι ένα αναγκαίο κακό στο σημερινό κόσμο, ακόμη και στο Διαδίκτυο. Αυτές πληρώνουν το «μάρμαρο» στους περισσότερους ιστότοπους που μπαίνουμε και μας παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες και περιεχόμενο. Γίγαντες όπως η Google δε θα υπήρχαν χωρίς αυτές. Αλλά, από την άλλη, κι εμείς έχουμε πια κουραστεί από τη συνεχή παρουσία των διαφόρων «pop-ups» που ξεπετάγονται από δω κι από κει και μας εμποδίζουν πολλές φορές να δούμε αυτό που θέλουμε, αν προηγουμένως δεν ξεφορτωθούμε κάμποσα παράθυρα που εμφανίζονται ενδιάμεσα. Για να μην αναφέρουμε την τεράστια καθυστέρηση που δημιουργείται στην ταχύτητα κατεβάσματος των ιστοσελίδων καθώς κατεβαίνουν μαζί και οι διάφορες διαφημίσεις.
Στο ολόφρεσκο iOS 9 που μόλις παρουσιάστηκε από την Apple για τις φορητές συσκευές της λοιπόν, υπάρχει μια νέα δυνατότητα που μας βοηθά να μπλοκάρουμε τις διαφημίσεις στο Safari – τον περιηγητή ιστοσελίδων της Apple. Ίσως όχι όλες, αλλά σίγουρα το μεγαλύτερο μέρος από αυτές, μαζί με το λογισμικό που χρησιμοποιούν οι διαφημιστικές εταιρίες για να παρακολουθούν τις κινήσεις σας και να γνωρίζουν τις προτιμήσεις σας ώστε να σας φορτώνουν με ακόμη περισσότερες στοχευμένες διαφημίσεις.
Δείτε ακόμη: Adblock Plus: έρχεται στο iOS και Android
Πώς γίνεται
Τα Content Blockers είναι εφαρμογές (υπάρχουν και ξεχωριστές τέτοιες στο iOS AppStore) που εγκαθίστανται στην iOS συσκευή σας σαν βοηθητικά προγράμματα (plug in) για το Safari και προσθέτουν νέες δυνατότητες που πριν δεν είχε – όπως το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων. Είναι παρόμοιες με τα διάφορα πληκτρολόγια τρίτων κατασκευαστών που προσθέτουν νέες δυνατότητες στο πληκτρολόγιο της συσκευής σας (σαν ένα παράδειγμα). Έτσι, για να έχετε τη δυνατότητα αυτή, πρέπει να εγκαταστήσετε κάποια από αυτές τις εφαρμογές.
Από τη στιγμή που την εγκαταστήσετε και την ενεργοποιήσετε στο iPhone σας λειτουργεί ως εξής: Καθώς επισκέπτεστε μια ιστοσελίδα, η εφαρμογή ελέγχει μέσω μιας λίστας που έχει γνωστών διαφημιστικών υπηρεσιών και σέρβερ και, αν βρει κάποια από αυτές παρούσα, την μπλοκάρει πριν αυτή φορτωθεί στην ιστοσελίδα. Κάποιες από αυτές τις εφαρμογές μπλοκάρουν όχι μόνο τις διαφημίσεις αλλά και τα tracking cookies (μικρά προγράμματα παρακολούθησης προτιμήσεων που εγκαθίστανται αυτόματα στο πρόγραμμα περιήγησης διαδικτύου που χρησιμοποιείτε) και μάλιστα σε επίπεδο URL (δηλαδή μπλοκάρουν το πρόγραμμα στην πηγή του).
Οφέλη του μπλοκαρίσματος: Ταχύτητα, Δεδομένα, Μπαταρία
Το κύριο όφελος από το μπλοκάρισμα είναι προφανές – δεν βλέπετε διαφημίσεις πια :). Αλλά βεβαίως υπάρχουν κι άλλα πλεονεκτήματα.
Οι ιστοσελίδες φορτώνονται ταχύτερα: είναι προφανές ότι όσο περισσότερο «υλικό» υπάρχει σε μια σελίδα, τόσο αυτή καθυστερεί να φορτώσει – και οι διαφημίσεις με τα πολλά και κινούμενα πολλές φορές γραφικά τους, επιβαρύνουν αφάνταστα έναν ιστότοπο. Επειδή λοιπόν δε χρειάζεται να φορτωθούν και μάλιστα από άλλους σέρβερ οι διαφημίσεις, οι ιστοσελίδες φορτώνουν ταχύτερα.
Λιγότερα δεδομένα: Επειδή ελαττώνονται τα δεδομένα που χρησιμοποιείτε, δε θα χαλάτε από το μηνιαίο πρόγραμμά σας (μιλάμε για 3G-4G Internet μέσω κινητού) κι έτσι θα σας μένει περισσότερος χρόνος για να περιηγηθείτε στο διαδίκτυο με το κινητό σας. Μία εφαρμογή Content Blocker μπορεί να σας γλιτώσει μέχρι και 50% των δεδομένων που χρησιμοποιείτε. Ίσως είναι υπερβολή το ποσοστό, αλλά οπωσδήποτε θα έχετε οικονομία.
Περισσότερη μπαταρία: οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την απεικόνιση των διαφημίσεων επιβαρύνουν τη συσκευή σας με περισσότερο φόρτο εργασίας για το κατέβασμα και την απεικόνισή τους οπότε, αυτό σημαίνει «τρώνε τη μπαταρία». Το μπλοκάρισμά τους λοιπόν, όχι μόνο θα ελαφρύνει τον επεξεργαστικό φόρτο, αλλά και θα επιμηκύνει τη ζωή της μπαταρίας της συσκευής σας.
Πώς να εγκαταστήσετε τα Content Blockers
Αν λοιπόν θέλετε να επωφεληθείτε από αυτή τη νέα δυνατότητα του Safari στο iOS 9 ακολουθείστε αυτά τα βήματα:
- Βεβαιωθείτε ότι έχετε αναβαθμίσει στο iOS 9 (λογικό έτσι;)
- Βρείτε την εφαρμογή στο iOS AppStore και εγκαταστήστε την (μια αναζήτηση με τη λέξη adblock θα εμφανίσει πολλές τέτοιες, εσείς απλά επιλέξτε, αφού διαβάσετε τα χαρακτηριστικά τους).
- Πατήστε Ρυθμίσεις στη συσκευή σας.
- Πατήστε Safari.
- Πηγαίνετε στο τμήμα Φραγή αναδυομένων και πατήστε το πλήκτρο ώστε από άσπρο να γίνει πράσινο.
Η λειτουργία αυτή δεν ισχύει για άλλους browser εκτός του Safari στο iOS 9. Καθώς «σερφάρετε» τώρα στο Διαδίκτυο, θα δείτε να λείπουν οι διαφημίσεις.
Μια λίστα εφαρμογών Ad Blocking που σας προτείνουμε
Όπως είπαμε, με ένα απλό ψάξιμο στο AppStore θα βρείτε αρκετές εφαρμογές. Η κατηγορία είναι σχετικά νέα, αλλά μπορείτε να δοκιμάσετε κάποια από τις παρακάτω:
- 1Blocker: Δωρεάν με αγορές εντός της εφαρμογής. Σας επιτρέπει να φτιάξετε τους δικούς κανόνες μπλοκαρίσματος.
- Blockr: 0,99€. Πέραν από διαφημίσεις και tracking cookies, μπορεί να μπλοκάρει επίσης βίντεο και πλήκτρα που οδηγούν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης (όπως τα Like του Facebook).
- Crystal: 0,99€ Ο δημιουργός της ισχυρίζεται ότι οι ιστοσελίδες σας θα φορτώνονται 4 φορές γρηγορότερα και θα χρησιμοποιούν 50% λιγότερα δεδομένα.
- Purify Blocker: 0,99€. Πέρα από το μπλοκάρισμα περιέχει και μια «λευκή λίστα» για να μπορείτε να ξεμπλοκάρετε κάποιες διαφημίσεις αν το θέλετε.
Ψάχνοντας κι άλλο, θα βρείτε αρκετές εφαρμογές για να επιλέξετε.
Ερώτηση κρίσεως: πρέπει να μπλοκάρουμε τις διαφημίσεις;
Ξέρω ότι η ερώτηση μπορεί να ακούγεται κάπως αστεία εκ πρώτης, αλλά, η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι ιστότοποι ζουν χάρη σ’ αυτές και έτσι μπορούν και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μας εντελώς δωρεάν. Μάλιστα, όπως είπαμε και στην αρχή, εταιρίες γίγαντες όπως η Google, υπάρχουν σήμερα χάρις ακριβώς σε αυτή τη δυνατότητα. Σήμερα η εταιρία αυτή – ανάμεσα σε άλλες – μας προσφέρει εντελώς δωρεάν ένα πλήθος υπηρεσιών που θεωρούμε ότι δε θα μπορούσαμε χωρίς αυτές. Σκεφτείτε το YouTube για παράδειγμα.
Πριν λοιπόν φορτώσετε ένα Content Blocker κι αρχίσετε να μπλοκάρετε διαφημίσεις δεξιά και αριστερά, ίσως πρέπει να σκεφτείτε τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει μια τέτοια πρακτική, αν εφαρμοστεί από όλους μας σε ευρεία κλίμακα. Μην ξεχνάμε ότι, μέχρι πρόσφατα, η Apple δεν έδινε τη δυνατότητα να υπάρχουν καν τέτοιες εφαρμογές ή και αυτόνομοι browser στο AppStore της που να μπορούν να μπλοκάρουν τις διαφημίσεις. Και δεν έφταιγε ότι δεν είχε εμφανιστεί το iOS 9.
Επίσης και η Google τελευταία έχει επιτρέψει την εμφάνιση αντίστοιχων εφαρμογών στο Google Play Store, κάτι ακόμη πιο παράδοξο, αν σκεφτούμε από τι ζει η Google. Άραγε μας ετοιμάζουν κάτι; Μήπως από την εποχή του δωρεάν περιεχομένου αλλά με διαφημίσεις, περάσουμε σιγά-σιγά στην εποχή του επί πληρωμή αλλά με έλεγχο των διαφημίσεων; Και αυτό μας συμφέρει τελικά; Σε διάφορες υπηρεσίες ακόμη και στο Youtube υπάρχουν τα διάφορα «Premium» πακέτα που ο χρήστης πληρώνει για να κάνει «ό,τι θέλει», αλλά αυτό βολεύει τον καθένα από εμάς;
Πάρτε για παράδειγμα την τηλεόραση. Προτιμάμε τα δωρεάν κανάλια με το πλήθος των διαφημίσεων ή έχουμε τη δυνατότητα να πληρώνουμε κάποιου είδους συνδρομητική τηλεόραση (τύπου Nova) όπου θα βλέπουμε ό,τι θέλουμε όπως και όταν το θέλουμε;
Αυτό σίγουρα είναι ένα κρίσιμο ερώτημα.
από Elichord